Mera om avsteg från IT säkerheten

Mera om avsteg från IT säkerheten. I går har DN visat på
att avstegen från IT säkerheten gjordes när det var borgerligheten som styrde och Elmsäter Svärd var ansvarig minister. Men 2014 var det centerns Carola Gunnarsson som var ordförande i transportstyrelsen. Varför har ingen frågat henne varför transportstyrelsen gjorde avsteg. Jag tror myndigheten frågat henne.

Frågan är hur hon skötte dialogen med ministern och regeringen och informerade Elmsäter Svärd i sin tur Fredrik Reinfeldt om avsteget? Informerade de oppositionen om detta? Det måste jag nog fråga Löfven med flera om de fick någon information.

Nu har allinsen fört ett herrans liv om detta och hotat med misstroende så två ministrar slutade. När detta kom fram på onsdagen funderar jag om detta liv hade två mål delas att skada regeringen och delas att mörka deras eget fel.

Skandalen växer men jag tycker det är bra av DN att syna detta i botten för de som är satt att granska har inte gjort något. Riksrevisionen borde väl ha efterlyst regler sedan länge när man gör upphandlingar liksom datainspektionen som tycker till om stort och smått. Var har de hållit hus?

Nu tycker jag att det är dags att kalla Fredrik Reinfeldt och Elmsäter Svärd till konstitutionsutskottet för att få höra vad de visste som har beslutat om upphandlingen. Jag har frågat mig förut vilken koll den borgliga regeringen gjorde med sina myndigheter annat än att dra ner anslagen på i stort sett alla där försvaret är ett exempel plus att man visste om hur mycket personal som skulle gå i pension inom all yrken som krävde akademisk utbildning. Det här är bara några saker som regeringen Löfven fått ta tag i och städa upp efter alliansstyret

En kommentar

  1. Lars Flemström

    Vid den här tiden hade alliansen en särskild IT-minister. Hon hette Anna-Karin Hatt, c, och var en tid påtänkt som efterträdare till Maud Olofsson som Centerpartiledare. Olofsson avgick som partiledare i september 2009. Hon är ansvarig både för Nuon-skandalen och sammanslagningen av Posten i Sverige och Danmark. Transportstyrelsen bildades 1 januari 2009 genom sammanslagning av de olika trafikslagens trafiksäkerhetsmyndigheter.

    Ansvarig minister var Åsa Torstensson, c, som också var ansvarig för sammanslagningen av Vägverket och Banverket samt delar av Sjöfartsverket och Luftfartsverket till Trafikverket. Syftet var utan tvekan att ”outsourca” både de praktiska verksamheterna och rena myndighetsfunktioner. Det är uppenbart att dessa centerkvinnor inte tyckt att det inte behövdes några säkerhetsinspektioner inom framförallt järnvägstrafiken.

    Det kunde ju ha gått riktigt, riktigt illa i början av juli i år, när ett pågående brobygge över järnvägen i Ludvika rasade, troligen på grund av vibrationerna från ett tåg, som just hade passerat. Antag att det hade varit ett brobygge över den dubbelspåriga Södra stambanan och ett X2000 tåg hade kommit på det andra spåret sekunderna efteråt. Detta utreds nu av åklagare som en ren arbetsplatsolycka, då en polsk byggentreprenör hade anlitats. Byggherre var emellertid Trafikverket – vars verksamhet det är Transportstyrelsens uppgift att övervaka ur trafiksäkerhetssynpunkt. Vilket uppenbarligen inte alls hade skett.

    Syftet med sammanslagningarna har troligtvis varit att avskaffa själva myndighetsfunktionerna, och göra om de sammanslagna myndigheterna till rena upphandlare och alltså att ”outsourca” de praktiska verksamheterna. Troligen i det syftet överfördes bilregistret till från Trafikverket till Transportstyrelsen, för att hela IT-verksamheten skulle upphandlas. Visserligen skedde denna överflyttning efter regeringsskiftet, men torde ha varit planerad före – kanske av Hatt. Bilregistret är som bekant ett register, som inte har något direkt samband med trafiksäkerheten, såsom praktisk bilbesiktning

    Ministrar, som inte tycker att det behövs några säkerhetsinspektioner, så att inte tåg kör i nedrasade broar, torde inte heller se några problem för rikets säkerhet med ”outsorcning” av IT. Jag tycker att snaran dras åt alltmer kring C-ministrarna, och även kring Maud Olofsson, som enligt Reinfeldts eget påstående inte hade informerat honom om Nuon-affären. Samarbetet inom alliansen torde har varit sämst mellan C-ministrarna och de andra ministrarna. De var ju osams om det mesta.Vid regeringsombildningen efter valet 2010 ersattes Åsa Torstensson, c av Elmsäter-Svärd, m.

    Men med Hatt som IT-minister, hade C kvar ett finger. Och med ”tomhylsan” Sten Tolgfors, m, som försvarsminister till 2012, var frågorna om rikets säkerhet säkerligen inget högprioriterat område. Dem f.d. vapenvägraren Tolgfors var ju i full färd med att lägga ner Sverige försvar och göra om detsamma till ett skyltfönster för svensk och utländsk krigsmaterielindustri. Slutligen gjorde den tillträdande regeringen efter valet 2014 misstaget att utse jorden runt-resenären på skattebetalarna bekostnad Erik Bromander, till statssekreterare. åt infrastrukturministern.

    Han uppges ha drivit på outsourcningen av Transportstyrelsens IT-verksamhet under sina sparsamma mellanlandningar på arbetsplatsen. i kanslihuset. Det var han som informerades – minst tre gånger – av generaldirektören Maria Ågren (enligt hennes egna uppgifter) om Säpo:s varningar. Han hade väl inte tid att informera ministern Anna Johansson, s, innan han gav sig iväg på nästa nöjestripp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.