Byggfusk eller dåliga handlingar

Byggfusk eller dåliga handlingar. Det är en fråga som jag känner att jag måste ta upp offentligt. Umeås centrum har fåt en ordentlig upprustning och med mycket vacker utformning med plattläggning och handikappanpassningar så alla fastigheter har bra tillgänglighet som det ska vara. Nu som pensionär strövar jag igenom centrum i stort sett varje dag och tycker det ser bra ut.

Trots detta ser jag mycket stora problem hur de sköts eller driftas. Det stora problemet finns efter Kungsgatan mellan Västra Esplanaden Västra Kyrkogatan och från Rådhustorget upp till Nygatan. Det är inte så lätt att se problemet men det finns och som gör att stenplattor går sönder. Händer inget snart är området fullt av trasiga plattor. Denna förstörelse beror på att det saknas material i fogarna. Det gör att vattnet rinner ner i fogarna och plattorna ligger inte stilla och kan lätt gå sönder när fordon trafikerar området. Jag har tidigare pratat med ansvariga tjänstemän men ingen lösning har kommit fram. Jag tror att en stor bov är den städmaskin som mer eller mindre dagligen trafikerar området med ett flertal borstar och som troligen sopar bort allt material från fogarna. Görs det inget åt detta blir det höga driftskostnader i stället för låga som var meningen.

Rådhustorget har inte blivit den mötesplats som var meningen och den här sommaren har inte Ekmans torghandel synts till på torget förmodligen för att deras affärsläge på kläppen blivit bättre. Fogarna på torget är inte bra men det känns så öde. Nu föreslår jag inte en ombyggnad men jag konstaterar att arkitektfirman Snöhetta med chefen Kettil hade helt rätt när de gjorde en utredning över centrum och trafiken. När det gäller Rådhustorget sa de även att torget var då stort nog för en flermiljonstad. En annan synpunkt var att stora öde torg var otrygga platser. Torget finns där och det går säkert att finna lösningar för ett bättre innehåll.

Så till det som har blivit allvarligare och det är hängbron över älven som har börjat byggas. Däremot är det mycket förvånande att den inte snart är klar utan tar längre tid att bygga än Kolbäcksbron. Att det är något fel är hur klart som helst men vems är felet. Är det företaget som fick anbudet som inte har de kunskaper som behövs för att bygga. Eller är det bygghandlingarna som är boven, är det fel på konstruktionen och har företaget som ritat eller konstruerat bron som inte hade rätt kunskap, eller är det något annat som havererat i bron vid Lundåkern. Tala om vad det är som gjort att inget händer och vems är felet och vem betalar nota

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.