Trafikregler som ger mycket sämre miljö

Trafikregler som ger mycket sämre miljö. Hela tiden sägs från alla experter och forskare att det fossila bränslen som är boven till klimatförändringarna. Värst utsatt är städerna i Sverige där biltrafiken är som tätast. Jag funder verkligen om trafikplanerarna tänker rätt när det gäller prioriteringar där bilar står i kö och släpper ut avgaser. Man har i Umeå gjort att gångare och cyklister alltid ska gå före.

Det innebär ganska ofta att på vissa ställen får bilisten stå stilla och släppa ut avgaser. Hur fruktansvärt stora mängder det släpps ur en bil efter en gata om den får stanna fyra gånger för att släppa fram gångare står den och släpper ut avgaser. Jag vet att man prioriterat gångare och cykel men man måste fråga om det är bra för miljön. Det händer ganska ofta att cyklister kommer med full fart och tvärstannar vi korsningen, hoppar av för att ha företräde.

Nu finns även den nya regeln om att cyklister har företräde vi vissa korsningar och de kommer så fort från sidan att en bilist törs inte köra och bilköer bildas. Sedan hinner man inte i genom där det finns signalkorsningar. Men det värsta är att cyklisterna, men även en del bilister tycks tro att cyklister har företräde vid alla korsningar men så är det inte. Gå ut och titta får ni se hur ert fungerar i verkligheten. Jag tycker den regeln är misslyckad och bilar stå och spyr ut giftiga avgaser som tar död på jorden. Jag tror inte regeln följer syftet att minska biltrafiken. Alla som bryter mot regler borde få stå sitt kast på samma sätt som de som kör motorfordon. Det skulle var bra för alla att veta vilka åtgärder som är bäst för miljön.

2 kommentarer

  1. Lasse

    Men Lennart !
    Var inte du ansvarig för politiken då busshållplatserna flyttades ut på gatan.?
    Kolla hur det ser ut efter t ex Strombergs väg och Mariehemsvägen där det står 20-30 bilar i kö efter bussen i rusningstrafik pga att bussfickorna togs bort. Dessutom byggdes refuger mitt för.
    Jag minns att dina trafikplanerare sa att bilisterna skulle köra Kolbäcksvägen i stäłlet.
    Snacka om miljöbelastning☺️

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Du måste lära dig att ta reda på sanningen. Jag skrev att allt som har att göra med gatornas utformning är tekniska nämnden ansvar och så har det varit oavsett vilket oarti som styrt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.