Batterifabriken i Skellefteå är viktig

Batterifabriken i Skellefteå är viktig. I dag är Europeisk bilindustri helt beroende av batterier från Kina. Det är många fabriker som tillverkar elbilar som råkar ut för långa väntetider då man saknar batterier. Jag har sagt det förut och upprepar att det är mycket bra att fabriken kommer till så att Europeisk bilindustri slipper vara beroende av Kina. Så här har Omni skrivit om bristen på batterier till elbilar.

%Ï EKONOMI Elbilarnas produktionsband går sakta och orsaken stavas batteribrist. I dagsläget är väntetiden för Volkswagens elbilar 8 månader. Det skriver SvD Näringsliv i en längre text om verkligheten för fordonsgiganternas framtidslöften.
Enligt tidningen har Kina sedan länge tagit kontrollen över känsliga naturtillgångar vilket gör att battericellsmarknaden kontrolleras av bolag från Asien. Utöver den asiatiska dominansen som gör bolag i västvärlden beroende av en strategisk partner i öst så riskerar råvarorna att ta slut  och det snart.

Elbilarnas batterier jämförs alltmer med oljan, skriver SvD som hänvisar till tankesmedjan Center for Social and Economical research, CASE. Enligt den så kommer batterimarknaden att omsätta 250 miljarder euro 2025. Slut citat från Omni.

4 kommentarer

  1. Björn

    Nja, Lennart nu går du för fort fram igen. Spelar ingen roll om vi så byggde 10st batterifabriker i Sverige då det inte är tillverkningsindustrin som bromsar, utan bristen på kobolt och litium.
    Fanns det obegränsat med framförallt kobolt att tillgå så är jag övertygad om att Kina skulle klara av att leverera tillräckligt stora volymer elbilsbatterier.
    Det tar ca 10-år att starta upp en ny gruva i Sverige (om det ens finns brytbara mängder kobolt) så under överskådlig tid får vi vackert konkurrera med Kineserna om dom ädla metallerna om vi ska tillverka batterier i Sverige.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Vi har kobolt i Sverige som man tror är brytbar ekonomiskt och jag tycker vi ska bryta. Sedan tror jag att man i framtiden tar tillvara metaller ur använda batterier och det finns säkert miljontals batterier nedgrävda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>