Nolia i onsdags, mycket beröm för insändaren

Nolia i onsdags, mycket beröm för insändaren. Ja ärligt talat var det säker ett hundratal som kom fram och tackade om insändaren om Trafikverkets hastighetssänkningar på 363. Dessutom sällan så mycket beröm från politiker från andra partier. Alla delade min uppfattning som jag skrev i insändaren att sänker man hastigheten till den standard blir det sedan inga pengar till en standardhöjning till nuvarande hastighetsnivå.

Även om jag är emot folkomröstningar skulle det vara intressant att höra vad folket tycker. Jag är helt säker på att skulle vi ha en folkomröstning ex 1) Tycker du att det är rätt att behålla nuvarande hastighet på vägen och det andra alternativet vore 2) tycker du vi ska sänka hastigheten med 10 km/timmen. Då skulle det vara 90% som röstade på alternativ ett.

Jag tycker att Trafikverket helt saknar tonöra så deras remiss till kommunerna är inte värda ett enda dugg. Nu menar jag inte bara väg 363 som jag nämnde utan alla sänkningar som planeras för de jag yttrar mig inte där de redan sänk för det var även fel. Jag tackar alla som tycker jag resonerar rätt och tyvärr har förtroendet för Trafikverket sjunkit och sjunkit och jag tycker det är synd för Trafikverket har en för viktig samhällsfunktion för att kunna tillåta det som sker. Vi har minst pengar av alla regioner trots att vi har de viktiga basnäringarna skogen och malmen. Det är på plats att Lena Erixon som generaldirektör som jag känner väl tar ett ordentligt tag i resursfördelningen.

Nu är jag snart på väg hem ifrån Vasa efter ett kort besök om Egts och även möte med 2 finska ministrar och Sveriges ambassadör i Finland. Viktigt för oss är att vi i framtiden får behålla nuvarande område för interregområdet Kvarken mittskandia. Vi höll i lokaler på Bocks Corner där vi har kontoret och den kunskapscentrum för innovation som Sture Udd skapat. Något liknande vore inte alls fel i Umeå. Många kvarkenvänner från Finland fick jag möta.

2 kommentarer

  1. Elmer Helletun

    Bra Lennart. Håller med dig om din tes om folkomröstning i hela Västerbotten. Det skulle kanske vara några stadsbor som aldrig åker glesbyggd som skulle vara emot. Vi behöverbättre vägar. Jag ser på trafikstråket Lycksele till Örnsköldsvik. Vägen har delvis astighetssänkts till 80 km inte på grund av trafilflödet utan vägens underhåll. Nu ska även tilläggas att den vägen går mycket tung trafik timmerbilar men också lastbilar som ska till Lycksele regionen men också norrut i inlandet.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Ja det är inte bara den vägen utan de flesta och grusvägarna fram till de större stängs vissa tinder för virkesbilarna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.