Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Politiken och arbetsgivarna måste ta fullt ansvar för att vända trenden i kollektivtrafiken.

Med jämna mellanrum skriver jag om kollektivtrafiken och om arbetsvillkoren för de arbetstagare som jobbar där och om branschens utmaningar – Kollektivtrafik är för mig både busstrafiken och den spårbundna trafiken och nu varnar arbetsgivarsidan än en gång om läget i branschen och svårigheten att rekrytera personal.

Kan inte problemen lösas kommer kollektivtrafiken att stanna vilket vore en samhällelig katastrof och ett kollektivt misslyckande.

Läget för stunden är alarmerande och växer dessutom i takt med tiden:

  • 40% av bussförarkåren är 55 år eller äldre.
  • 20% av bussförarkåren är 60 år eller äldre – Detta jämfört med 5% år 2000.
  • Andelen bussförare 30 år eller yngre har sjunkit från 10% till 6 % under samma tidsperiod.

Det enda positiva är att utvecklingen bland utrikesfödda bussförare uppvisar en positiv utveckling där andelen utlandsfödda idag utgör hela 46% att jämföra med 25% 2005.

Den utvecklingen är bra då den visar att kollektivtrafiken är en bransch som hunnit långt när det kommer till integration av invandrare för att säkerställa att de kommer i arbete och egen försörjning.

I övrigt ser arbetsgivarsidan ut att vara mer eller mindre blind och oförstående till varför det är så svårt att rekrytera och attrahera yngre till yrket – Detta mer eller mindre intryckta i det mörkret av politiken som vägrar inse att kravet på samma eller utökad trafik till samma eller lägre kostnad leder till en situation där ingen vill arbeta i branschen.

Jobbet i sig är både trevligt och ansvarsfullt och samtidigt rätt fritt – Därtill relativt välbetalt jämfört med andra yrken med motsvarande krav på utbildningsnivå.

Att få unga sökers sig till yrket beror på att man ofta får arbeta långa dagar – Upp till 13,5 timmar och då utan att få betalt för 8 timmar därför att branschen via kollektivavtal säkerställt att man kan komma undan med att bara betala för 15 minuter av varje timme en anställd sitter på en påtvingad rast på borta eller hemmaort.

Nästa del av problemet handlar om mycket helgarbete och därtill om stor variation av start och sluttid för arbetspassen – Något som innebär att man en dag kan börja vi 04.00 på morgonen för att en annan dag samma arbetsvecka börja vid 18-tiden för att sluta långt efter midnatt.

Utöver det så finns det problem med minuträkneri från arbetsgivarsidan vilket sänder felaktiga signaler till de anställda liksom det faktum att minuträkneriet innebär att det blir svårt att inrymma de kisspauser mm. som avtalet stipulerar.

Ska kollektivtrafiken fungera i framtiden måste både politiken och arbetsgivarsidan ta sitt ansvar och se till att arbetsvillkoren och arbetstidsförläggningen blir dräglig och attraktiv även för den som är småbarnsförälder.

Därtill måste politiker och arbetsgivare se till att kollektivtrafikens arbetstagare får betalt för all den tid de tillbringar på jobbet förutom avdrag för gängse mat- och fikarast.

Genomför vi förändringar som löser det ovanstående är den framtida rekryteringen till branschen säkerställd – Det törs jag garantera utan att frukta att jag lovat för mycket.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

24 kommentarer

  1. Krister

    – Därtill måste politiker och arbetsgivare se till att kollektivtrafikens arbetstagare får betalt för all den tid de tillbringar på jobbet förutom avdrag för gängse mat- och fikarast.

    Hur mycket i löneökning skulle det bli?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Inte nödvändigtvis löneökningar men väl effektivare arbetsdagar där busschaufförer precis som vanliga arbetstagare tillbringar 9 timmar på jobbet för att få ihop till en heltid.

      • Krister

        Men du menar att 8-9 timmar i en följd och inte uppbrutna arbetsdagar?
        Helt OK, om det var möjligt i den branschen.
        Men det kanske inte är det.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är fullt möjligt så länge politiken sätter det som ett skallkrav i samband med det och är beredda at betala det högre pris en sådan förändring innebär.

  2. Ville-Valle

    …har du sett Anders Forss att VK har lyft fram din store idol Robert Azxebro (C) med en hel sida i tidningen: http://blogg.vk.se/axebrotycker/
    Hur kommer det sig att du Anders Forss inte fått en enda rad i VK så här långt…? Och du, har du tagit kontakt med din idol Robert Axebro och frågat om han kan bli din mentor i den politiska sfären? Du Anders Forss har ju smutskastat och förlöjligat Robert Axebro i flera blogginlägg i samband med skolstriden i Bullmark med mera. Var det så klokt gjort av dig Anders Forss…?
    Och så ett par frågor som ett par av dina partifränder lyfte fram när jag stötte på dem på flyget. De undrade hur det kom sig att du försökte gynna liberala VK genom att blogga i den tidningen i stället för Folkbladet som borde vara din hemvist…?
    För det andra, du har i flera blogginlägg varit kritiskt mot vinster i välfärden inklusive skolorna men samtidigt har du själv placerat dina barn i en friskola som inte skäms för rejäla vinster inom välfärdssektorn…? Hur kommer det sig Anders Forss…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har även gratulerat Axebro till utnämningen i ett specifikt inlägg och i de lägen där jag ansåg att det var rätt att kritisera för att få ordning och reda på debatten.

      Att VK gör ett reportage beror på att de kommer att göra så med alla nya namn som kommit upp på vad som i normalfallet är valbar plats på ett partis lista – Ett bra initiativ av VK tycker jag.

      Jag behöver ingen mentor utan klarar mig oerhört bra på egen hand – valet av VK är enkelt då det är gjort därför att den publikationen har betydligt större genomslagskraft än någonsin VF som speciellt i vad gäller bloggar för en rätt tynande tillvaro vad gäller antalet läsare – Därtill reproduceras min blogg i S-info och en del andra sammanhang så jag känner mig nöjd med det.

  3. Bertil

    Vem utbildar sig till busschaufför idag
    Jo möjligen invandrare.
    Men jag skulle inte rekommendera mina barn till det yrket. Risken är att kollektivtrafik blir förarlöst. Istället sitter en man och har koll på 5-10 bussar
    Kollar så avstigningar påstignagar funkar
    Bussarna blir sv annan modell också
    Där det kanske rymns 10 passagerare
    Samtidigt som vid högre belastning sälta in större varianter.

    Ja så blir det om vi ska tro framtiden.
    Sen att många blir överflödiga måste kompenseras med konsumtionslön.
    d.v.s. folk får pengar för att konsumera
    Pengar som inte finns utan enbart är luft.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi har oerhört länge kvar innan autonoma bussar slår igenom på allvar – Så även med bilar efter den sista tidens motgångar för tekniken i USA och annorstädes.

      • Bertil

        Kan nog vara så. Men det finns även linbanor man försöker med.
        och man vet aldrig utbildar sig någon nu till Bussförare , lastbischauför.
        Så blir de arbetslösa om 30-40 år. En dum tid bli arbetslös.
        Sjuksköterskor, Elektriker, Kock, är nog en del av framtidsyrkena.
        I USA oroas transportarbetarförbundet sig över förarlösa bilar.
        Bakslaget i USA när en bil körde ihjäl en kvinna var nog ”positivt”
        Säkerheten fick sig därmed en bakläxa.

        Men allt går oerhört fort idag och förarlösa bilar, transportfordon kan finnas om 15-20 år fullt ut.
        Inom skogen kan förarlösa skogsmaskiner skötas från en terminal där en person sköter
        x antal maskiner. Sen kan dessa tankas från helikoptrar eller drivas med el.

        Mycket är på gång men det mesta är bara i fantasins värld än.
        Men så länge det är så måste politiker fundera över hur man ska lösa
        resursernas ekonomiska fördelning.
        Idag är den ekonomiska fördelningen allt mer absurd och högersidan de vill fortsätta på den vägen.

        En del är råare än andra och det är frågan vilken väg folket väljer.
        Såna som Lars Beckman bör nog lära sig veta hut.
        Bevare mig för såna empatilösa politiker.
        https://www.expressen.se/debatt/mp-vill-att-din-skatt-gar-till-hipsters-och-latmaskar/

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Utbildningen är relativt kort i jämförelse med den till sjuksköterska Bertil och kan man utbilda sig och ha arbete i 30 till 40 år borde det anses som bra – Tiden där människor stannar i samma yrke ett helt arbetsliv är mer eller mindre över – I framtiden kommer människor att byta yrkesbana betydligt oftare vilket jag i grunden tycker är bra.

          • Bertil

            ”I framtiden kommer människor att byta yrkesbana betydligt oftare vilket jag i grunden tycker är bra.”

            En bra fråga Anders. Kommer folk byta jobb oftare i framtiden??

            Idag ser vi hur kapital används för att öka produktion avskeda folk.
            Folk tvingas alltså till jobbyte. Men av det så uppkommer ett ”spill”
            de som inte förkovrar sig, Dessa hamnar i jobb som man ska sänka trösklar på.
            Andra hamnar i arbetslöshet. Men de flesta hamnar i nya jobb som skapas.

            Idag har vi högkonjuktur och ”ingen” tror nåt annat kommer existera.
            Men så tror inte jag en lågkonjuktur kommer där bostadspriser faller
            Människors skuldbörda blir till personliga konkurser och tragedier. Konsumtionen minskar
            jobben minskar arbetslösheten ökar.
            Företag som överlever är de som genom kapitalet kunnat minska på personalstyrkan
            men ändå ökar produktionen skapar billigare varor som andra företag inte kan konkurera mot.

            Jag tror inte jobbyte kommer ske i framtiden på ett lika omfattande sätt som nu,
            utan jobb kommer bli en bristvara

            Jobb kommer försvinna genom ny teknik och allt högre krav på spetskompetens kommer behövas.
            Fordonsförare är en bland många jobb som riskerar drabbas av ny teknik.
            Det är 80% chans enligt Stiftelsen för Strategisk forskning.
            Kassapersonal tillhör en av de som riskerar sina jobb allra mest detta om vi ska tro denna forskning.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Mina förslag om du läser det jag skrivit handlar om att vidareutbilda människor i samband med lågkonjunktur – Detta i samarbete mellan stat och arbetsgivare där arbetsgivarna står för lönen mot att staten bär efterskänker arbetsgivaravgifterna under utbildningstiden och står för utbildningskostnaderna.

            Att vissa arbetsmoment kommer att ersättas av maskiner är naturens gång samtidigt som nya arbetstillfällen tillkommer som behöver vara manuella – Därtill har jag lagt förslag om produktionsavgift och basinkomst lika för alla över 18 års ålder som ersättning för en massa bidrag samt en sänkning av arbetstiden till 6 timmar per dag med tillhörande lönesänkning som ett sätt att kompensera för minskade behov ar manuell arbetskraft – Den vägen är jag övertygad om är den väg som leder framåt.

  4. Brorson

    Utländska män står inte vid spisen och föder barn, men den äggfria påsken räddar klimatet. Där har du hela förklaringen. Ja, vad ska vi göra för att svenskarna ska komma i egen försörjning, så att de inte fortsätter att disintegrera sig? Läste just att prästfacket har slagit näven i altaret och kräver varannandagsledighet.

    Läste just om alliansens kommande valmanifest. C kräver en fyrdelad arbetsdag: 2 timmar levsmedelsproduktion, 2 timmar industriproduktion, 2 timmar arbete i s.k. intellektuella yrkan och 2 timmar obligatoriskt, men oavlönat fritt valt arbete, varmed bl.a. bussförarkrisen kommer att lösas. Det kommer ju att bli mycket busskörning mellan de övriga arbetsplatserna.

    Som en särskild fördel framhålls att man slår flera flugor i en smäll: sex timmar arbetsdag med bibehållen lön (per arbetad timme), 25 % lägre arbetskraftkostnad för arbetgivarna, inga svårigheter att rekrytera personal till attraktiva arbetsuppgifter, och dessutom kommer alla att få yrkeserfarenhet från fyra olika arbetsplatser.

    Sverigedemokraterna har ändrat sig och vill nu införa flygskatten, eftersom hela flygbranschen, liksom buss- och tågbranschen kommer att bli helt lönebefriad. SD har också ändrat sig om invandringen, och menar att densamma kan finansieras med flygskatten. SD föreslår också gratis weekend-resor till hemländerna för flyktingar, sånär som på flygskatten.

    Miljöpartiets motdrag väntas bli skatt på flyktingsmugglarnas vinster. Ett av partiet stuprör förklarar att med minskad invandring blir det färre flygresor till hemländerna. Det väntas ideologisk strid i valrörelsen mellan Mp, som vill minska invandringen för att rädda klimatet, och SD, som vill öka invandringen för att öka vinsterna i flygbolagen.

    Socialdemokraterna och Vänsterpartiet filar på ett gemensamt förslag om en särskild bussförarlegitimation, som man kan få efter fyra års studier i svenska på universitetsnivå, för att höja yrkets status. Förslaget väntas stödjas av avhopparna från SD inom Alternativ för Sverige. S och V vill också införa skatt på koldioxiden i utandningsluften i syfte att öka försäljningen av elcyklar.

    Alla är överens om att äggkonsumtionen måste minska, eftersom äggkonsumtionen frigör all den koldioxid. som är lagrad i äggen.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten så här den 1 april då jag utgår från att hela kommentaren är ett aprilskämt.

      • Krister

        Politik anser en del av oss vara ett ständigt pågående aprilskämt.
        Dock inte din blogg som jag tror är allvarligt menade förslag.
        Sen kanske inte alla alltid delar ditt synsätt.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Att alla inte delar min syn – Alldeles speciellt så initialt är jag fullt på det klara med – Du har helt rätt i att jag lägger ärliga och allvarligt menade förslag med förhoppningen att över tid bygga stöd för dem – För mig är det sp politik bör drivas för att sudda ut den bild du målar upp i första meningen.

  5. Bergis

    Fast ditt parti röstade ner förslaget om att återkommunalisera lokaltrafiken i Umeå vilket skulle ta bort vinstintresset och ge personalen en mer psykosocial arbetsplats. Varför?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Samma sak kan uppnås med hjälp av det jag anfört då en återkommunalisering på inget sätt skulle leda till en återgång till det som gällde innan den upphandlades vad gäller arbetstider och arbetsvillkor – Detta därför att det är samma avtal som styr både kommunalt driven och privat driven kollektivtrafik.

      Lägg därtill att det är kommunen själva som köper in och äger alla de elbussar som nu ska köpas in så har vi i samband med nästa upphandling ett läge där kommunen faktiskt skulle kunna välja att köra i egen regi istället för att upphandla utan att ett sådant beslut påverkar kommunens finanser allt för hårt vilket skulle ha blivit fallet om samma sak gjorts i nuläget.

      Medvetna om att det behövs gigantiska investeringar i skolor, förskolor och äldreboenden så var beslutet att avstå för tillfället rätt beslut.

      • Bergis

        Du säger det själv.,kommunal har tecknat ett uselt avtal med arbetsgivarna. Resultatet ser vi bussolyckan i Sveg, Härjedalen där Kommunal trodde att en busschaufför orkar hålla ögonen öppna efter 13,5 timmars körnings mitt i natten. Då ombudsmän använder Kommunal som en viloplats och skiter i medlemmarna som har betalt fackföreningsavgift, vem tar då ansvar?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Olyckan i Sveg beror på att chauffören i fråga fuskat och kört betydligt längre än regelverket medger Bergis – Därtill kan man köra max 10 timmar och då bara 2 dagar på en vecka jämfört med de gängse 9 timmar som utgör normalen.

          Därtill med 2 x 45 minuters rast under körningen i det fall man kör 10 timmar.

          I mina ögon har 13,5 timmars regeln om maximal ramtid inget med olyckan att göra.

          Med det sagt så står jag fast vid det jag anfört i inlägget – Att förändra arbetstiderna till det bättre inom kollektivtrafiken är främst ett politiskt problem men ett som politiken måste lösa tillsammans med branschens arbetsgivare.

  6. Per Kjellén

    Det förvånar mig, att det är så mycket problem med arbetstider. I ett inlägg ovan kom det fram att Nordposts anställda kräver och kräver. I min ungdom kände jag två postisar som gick upp kl 5 på morgonen, sorterade post och delade ut och var färdiga kl 11 senast. Den kompis jag kände bäst gick kl 1 till ett tryckeri och jobbade där till kvällen. Han var nöjd med sin dag, tjänade pengar och slutade sina dagar som ägare av tryckeriet, hade väluppfostrade och välutbildade barn. Dock var han född i ett trähus med dass på gården och en pappa som var stuveriarbetare. Varför har vi inga som är nöjda med sina arbeten nu för tiden? (Den andre kompisen ägnade sig att sälja konst (av tvivelaktigt konstnärlig värde) och då särskilt Liljefors imitationer av rävar i snölandskap. Han trivdes också med livet och av vad jag förstod försörjes sig och sin familj.) Men detta var ju på Erlanders tid,)

    Bussföretag som går bra är de som har avtal med kommuner som betalar hyra för buss med chaufför dygnet runt oavsett om det finns passagerare eller inte. Men facket sågar sin egen gren för att det är en självklarhet att snart säger kommunens skattebetalare nej till att lägga ut så mycket pengar på kollektivtrafik när folk antingen åker egen bil eller cyklar.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att alla arbetstagare ska ha drägliga arbetsvillkor är viktigt i ett jämlikt och väl fungerande samhälle Per – Det finns inget försvar för att vissa grupper ska tvingas tillbringa en massa obetald tid på sin arbetsplats.

      Det är därför jag säger att samhället kollektivt måste bära kostnaderna för att samhället ska kunna ge alla likvärdiga arbetsvillkor.

    • Leif Andersson

      Får anta att Per Kjellén bor i norra delarna av landet. I Skåne är kollektivtrafiken underdimensionerad trots att den är förhållandevis dyr vilket man kanske inte skulle kunna tro när S och MP styr regionen.

      Jämför med andra sidan sundet i Danmark där den är både billigare (trots att den svenska kronan kraschat) och bättre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.