Volvo hotas i Umeå och utan en regionalpolitik så startar flyttkarusellen

På olika platser runt om i landet sitter man nu och försöker hantera den kris som finns. Ta bara detta med Volvo lastvagnar och Volvos framtid här i Umeå.

Volvo har investerat stora pengar i Umeå för att modernisera fabriken både i måleri och i karossdelen så den borde kännas ganska stabil i alla fall tills nästa investeringsfas kommer.

Volvo har fått samhällsstöd till investeringarna då det varit investeringar i miljön och man har världens renaste måleri. Man har också haft ett transportstöd för att ta bort de negativa delarna av att de ligger långt borta, ett stöd som fasades ut efter EU-inträdet men som vi lyckades få tillbaka.

Nuvarande regering med Maud Olofsson i spetsen har försämrat transportstödet och skyllt detta på EU, samtidigt som Volvo får samhällsstöd i Belgien för att montera bilarna där. Stödområdesgränserna för övriga saker drog man också om och lade dem utanför grindarna på fabriken.

Vore jag Volvochef skulle jag betrakta detta som en fientlig handling då de självklart vet hur det fungerar i andra länder. Nu pågår en utredning om monteringens framtid och jag har förstärkts i min oro att monteringen kan komma att flyttas från Umeå, kanske till Tuve eller Gent eller delas mellan dessa två, samt till Ryssland för de bilar som säljs där.

Det känns efter alla dessa år som om det funnits personer inom Volvo som haft svårt att acceptera att hyttmonteringen successivt flyttade hit och de nu arbetar för att förändra detta. Det känns som om man räknar till andra orters fördel gentemot Umeå men vi får väl se när utredningen snart är klar.

Faller monteringen försvinner en massa andra jobb som uppstått här också, kanske t.ex. stoltillverkningen och andra saker som gör att hytterna blir klara här.

Det som är trist är att man inte har sett ett enda initiativ från Maud och regeringen i detta fall. Och det står klart, utom alla tvivel som jurister brukar säga, att idag finns inte ett enda spår av en fungerande regionalpolitik och det gäller inte bara Volvo utan rent generellt.

Centern har klivit till höger om moderaterna och då moderaterna alltid varit emot regionalpolitik och som en del i detta transportstödet så är det tufft. Vi ser idag en ständig utflyttning av jobb från Umeå och från Norrland i övrigt. Till och med i verksamheter som är offentliga. Byter vi inte regering i nästa val så är jag rädd för att en stor flyttkarusell kommer att starta.

2 kommentarer

  1. TC

    Umeå måste se till att bli attraktivt oavsett vilka bidrag staten beslutar om. Umeå bör satsa på ett externt handelsområde liknande de framgångsrika handelsområdena i Sundsvall och Linköping, men allra viktigast är att på alla sätt gynna Umeås enda verkligt säkra tillgång nämligen universitetet, o ett sätt är att NU ta tillvara den unika chansen att göra det möjligt för univrsitetet att bli ett av världes attraktivaste idrottsuniversitet genom att placera simarenan, 50 metersbassängen o hoppbassängen, vid IKSU medan endast äventyrsbadsdelen blir kvar vid Vasaplan plus att ett nytt stort centralt gym byggs vid Vasaplan istället för simarenan. Ifall det är genomförbart bör den nya evenemangsarenan placeras på Hamrinsberget så att läkar o forskarkonferenser kan anordnas där medan ett stort parkeringshus byggs nere vid den nya Botniabanestationen. I skogen norr om den nya friidrottsarenan bör Uminova Science Park ges nya stora lokaler där nya företag ur univrsitetets forskning kan få sina första lokaler.

  2. Ola Grimsholm

    Jag har ett mycket bättre förslag än Holmlund. Byt ut styret i Umeå vid nästa val. Jag hoppas att Umeborna röstar på Alliansen istället så att vi kan få en framtidsinriktad politik fri från kommunala bolag och med en aktiv satsning på fri företagsamhet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.