Volvos framtid i Umeå

Vi har många gånger diskuterat Volvos framtid och då främst monteringens framtid. Oron har rört många saker som t.ex. skillnaden i system mellan Belgien och Sverige och där Belgiska staten ger bättre förutsättningar för konjunkturvariationer än Sverige.

Jag har upplevt att Volvoledningen inte tycker att regeringen lyssnar i tillräckligt stor utsträckning och det gäller både när det kommer till statliga bidrag för utbildning likväl som transportstödet.

Idag kan vi även i media se att förhandlingarna har strandat och att metallklubben har sagt nej men att man ska pröva företagets förslag i en medlemsomröstning. Uppriktigt sagt tror jag inte så här från sidan att samtalsklimatet mellan fackklubb och företagsledningen är vad den borde vara.

Runt om i Sverige har man kunnat träffa olika uppgörelser liknande den som nu har strandat men som här i Umeå inte har gått att nå. Jag känner ju i stort sett hela klubbledningen men jag tror inte på den attityd som finns och att det ständiga konfliktandet är lösningen och bäst för medlemmarna. Om det beror på att vi har olika syn i hur vi får ett bättre samhälle och att det ligga bakom skillnader i åsikter lämnar jag osagt.

Visserligen är facket en kamporganisation men frågan är på vilket sätt kampen ger störst medlemsnytta. Den största katastrofen för medlemmarna är ju om företaget finner det lämpligare att lägga produktionen i andra länder eller på andra platser i landet. Jag kan ju ha fel men eftersom jag känner fackliga ledmöter på andra platser i vårt land och vet att vissa attityder kan skada verksamheten.

Den här attityden finns dock inte bara på Volvo Umeverken utan även på en del andra företag som jag ska avstå från att nämna men jag känner att när den här diskussionen och den här attityden kommer fram så kan man överväga om man ska expandera här i Umeå eller göra det på andra orter.

Svensk arbetsmarknad tål inte onödiga konflikter då flyttar företagen bort från landet och jag tror på en modell där man har ömsesidig respekt för varandras åsikter och försöker finna lösningar som alla tjänar på. Jag tror inte på den linje som Maud Olofsson och centerpartiet vill föra då man numera klivit till höger om moderaterna i synen på fackföreningarna och deras roll. Jag tror på den svenska modellen och den måste vi värna.

7 kommentarer

  1. peter

    Ja du lennart. vad ska man säga, visst konflikter är aldrig bra speciellt är det väl högst olämpligt att princip bråka rådande läget på volvo idag! Men, det är inte bara fackets fel! Vad har volvo ledningen egentligen presenterat för förslag? Varför vägrar man från vovlos sida ge förtidspensioner? Det rör sig ändå runt hundratalet av förtids pensioner! Är den enda lösningen verkligen att endast göra sig av med arbetare? Tjänstemännen blir om det senaste varslet genomförs TVÅ på en metallare! Sedan nämner du att risken med sådana här konflikter kan få konsekvenser när det gäller att expandera verksamheten,att risken finns att man väljer att göra det i utlandet istället! Så ska det vara på såvis att kan företagen bete sig hur dom vill mot arbetarna och kräva endast sin vilja igenom och förkasta varenda tänkbara vilja att mötas så länge det inte är precis som det företaget tänkt sig! Känns som om du Lennart i din blogg fullt ut stöder företagets beteende samtidigt som du pekar på facket och säger lägg av eller så satsar företaget någon annanstans!? Vad gör du för att behålla både företaget och dess arbetare kvar i umeå?? Någon gräns måste det finnas för hur volvo agerar, nu är väl ändå den gränsen nådd?! Något måste göras för att få herrarna i ledningen på volvo att vilja mötas även dom! I annat fall finns snart inte volvo kvar i umeå! Nej! Lennart, nu får du visa framfötterna och visa vilken sida du står på! Arbetarnas eller en grupp företagsledare som inte bryr sig ett smack om den arbetande människan som en efter en blir arbetslös!

  2. Stefan

    Ja du Peter, i det här fallet måste jag ge Lennart Holmlund rätt i hans analys av fackklubbens roll i denna konflikt.

    Att knyta näven, hissa den röda fanan och sjunga internationalen är inget som gynnar företagsklimatet i en marknadsekonomi. Det står helt klart att Volvo kämpar för sin överlevnad medan vissa andra väljer att kämpa för politiska ideologier.

    Ditt resonemang försöker ge en bild av någon slags livslång ”skyldighet” från företagets sida att försörja de arbetare man en gång i tiden anställt. Denna syn på företagande känns väldigt främmande ur ett globalt arbetsmarknadsperspektiv.
    En arbetsgivare har inte mer lagstadgade skyldigheter än de som finns specificerade i anställningskontrakt och gällande kollektivavtal. Att vara arbetare är INTE detsamma som att vara ägare, vilket verkar vara en generell missuppfattning bland de som väljer att inte kritisera fackklubbens hantering av konflikten.

    En arbetsgivare måste kunna ha rimligt manöverutrymme både i bra och dåliga tider. Att då ställa till bråk utifrån ideologiska idéer med arbetarnas anställningar som insats framstår inte som särskilt intelligent. Av kommentarerna här på VK.SE att döma, är det tydligt att en absolut majoritet av medlemmarna delar denna uppfattning.

    Volvo hade lagt fram ett mycket bra förslag, vilket fackklubben hårdnackat valde att förkasta. Man lämnade sedan förhandlingsbordet med den röda flaggan i topp medan man offrade sina medlemmar i kampen – precis som på den gamla goda tiden, i det stora landet österut.

  3. peter

    men du stefan, vore inte tex förtidspensioner ett sätt att behålla en del av kompentesen på golvet, iallafall som ett första steg? På så sätt har man ju på ett sätt försökt från företagets sida åtminstånde!? Det handlar inte bara om att hålla den röda fanan uppe och bara säga nej till allt. Och visst som arbetare är vi alla inte alls delägare. Men vem är det som producerar lastbilarna? Man är inte rädd om den kompentes som finns det visar man tydligt med sitt agerande från företaget. Om man verkligen har försökt att behålla den kompetens som finns hade väl ändå just förtidspensioner varit ett första steg eller hur? Om det sedan inte räcker är en annan femma. men grejen är den vad har företaget egentligen försökt? Eller gör man som tidigare som så att skicka hem människar så många som möjligt som den första och ända lösning! Om man ansträngt sig nogrannare så hade man kunnat se över en hel del andra möjligheter först! Men det är just det, hade företaget verkligen försökt, tagit andra möjligheter och sett över vad och vilka steg man kan ta. Ja har företaget gjort sitt bästa så kan man ju inte göra mer. Men företaget har defenitift inte gjort sitt bästa! Det kommer säkert att visa sig när konjukturen vänder. Om man nu från volvos sida inte redan bestämt att lägga ner fabriken i umeå?

  4. volvo anställd

    Volvo har fått sin vilja igenom på punkt efter punkt trots fackets protester både vad som gäller arbetsorganosation och varslen de senaste åren så hur det ska vara fackets fel om Volvo flyttar kan jag inte begripa. Men du är väl expert Lennart?

  5. DUKE

    hur länge ska det dröja innan en Svensson FATTAR att faket HAR IBGET att säga till!
    Företagen gör som dom tycket lämpar sig mest!

    Vist kan facket lägga keppar i hjulen men det saktar bara ner processen och skadar på sikt medlemmarna!

    60-talets röda dagar är över mina Herrar…inse det och gå vidare!

  6. Olaus

    Jag förstår inte Volvos tålamod med syndikalisterna i Umeå.
    Flytta verksamheten från Umeå till Gent. Fabrikerna där vinner kvalitetspris på löpande band. Arbetarna där är mycket skickliga och lojala och har låga sjuktal.
    I Umeå verkar facket mera vara ute efter förmåner än att utveckla arbetskvaliten. Umeå-bygden har ingen tradition av industriarbete. Umeå är en handels- och skolstad.
    Syndikalisterna som nu motarbetar Volvo rekommenderas att utvandra till Kaluga.

  7. Inte varslad

    Olaus är ute och cyklar med Lennart Holmlund, det är bara att konstatera. Det är Volvo i GBG som säger NEJ till all form av överenskommelse, för i Umeå har ledningen inget mandat. Dessutom har de ändrat ”avtalet” från att de sa NEJ till att vi medarbetare fick nys om avtalet. Det senaste varslet var ren utpressning för att vi ska sänka lönerna. Ingen av de fabriker som drabbas av detta varsel KAN fungera om varslet verkställs. Synd att endast blårockar ska bekosta denna recession.

    Jag kommer rösta JA trots att det svider i själen att sälja sig. Detta är bara början, många företag som anställer erbjuder a-kasse lön för vi sänker ju lönen frivilligt….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.