När minus blir plus ang. samhällsnyttan

DET PÅGÅR ETT ARBETE MED ATT PLANERA VÄGARNA för det som kallas för Västra länken. Men en märklig diskussion har uppstått. Nu funderar man på att pröva tunnelalternativet då andra delar av projektet har blivit billigare.

Därför menar man att det skulle räcka till detta alternativ istället, trots att det är dyrare än det yttre alternativet som kommunen förespråkat. (Men också för att när vi fick överenskommelsen var en del i detta att det billigaste alternativet skulle byggas, som var det yttre). Det finns andra saker som jag också skulle kunna dra upp, men ska denna gång hålla mig till vad man räknar som samhällsnytta.
 
Vid Kullakorsningen vill Vägverket, numera Trafikverket, att man ska bygga en trafikplats som är betydligt dyrare men som hörs göra större nytta då man får köra 70 istället för 50 mellan rondellen vid Prästsjön och in på vägen som går upp mot I20-området. Tiden ska göra att nyttan blir större.
 
Ett lite underligt resonemang då man samtidigt sänker hastigheten på många andra vägar i hela Västerbotten. Det gör ju att det blir betydligt längre transporttider än de få sekunder man kanske vinner vid Klockarbäcken och den tidsvinst det blir med tunnelalternativet istället för den yttre ringen. Men det är Trafikverket som håller i taktpinnen och vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.
 

En kommentar

  1. Lasse

    Det är väl jättebra att man överväger tunnelalternativet om det ryms inom budgetramarna. Det förslaget förordade även du innan kommunen drog igång exploateringen på klockarbäcken som gjort att det yttre alternativet blev viktigt för att locka handlare dit. När nu kommunen satsat så mycket pengar i NLC park så är väl det viktigaste att transporterna däremellan och tex Volvo blir så effektiva som möjligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.