Avregleringen inte orsak till allt ont….

Avregleringen inte orsak till allt ont. Visst behövs de avregleringar som gjorts utvärderas, det är en självklarhet. Däremot skylls det alltför ofta på den att inte tågen går och kommer fram i tid.

Den uppfattningen delar inte jag. Det finns många brister i systemsyn för att få en väl fungerande järnväg, men det övergripande felet är bristen på pengar både när det gäller investeringar men även drift och underhåll har stora brister.

Där har regeringen gjort fel som skyllt allt på SJ när deras tåg inte kommer fram i tid och dessutom tar ut straffavgifter för detta då det är banan och teknikensom är orsaken till förseningen. Det kan vara så att det är ett annat tåg som är orsaken.

Mer pengar är den enda möjligheten för att få ett fungerande system, de ökade anslagen man får både på investeringar och drift räcker inte ens till de kostnadsökningar som sker.

Det andra är hur man räknar ut nyttan är ett annat exempel, där persontrafiken räknar en mycket större nytta än godset och jag är övertygad om att om man räknat annorlunda har det varit dubbelspår på Botniabanan. De kraven kommer snart där när man ser kapacitetsbristen

Ett annat exempel är att nyttorna är ungefär lika på de alternativ somfinns för vägprojektet i Umeå trots att det skiljer en halv miljard i kostnader. Den halva miljarden gör säkert större nytta på E12 västerut.

Ett annatsystemfel är att all byggnationer sker med årliga anslag vilket gör att det inte går att bygga effektivt. Botniabanan är ett exempel då den klarade sin kostnadsram som inget annat projekt gjort. Ett annat fel med detta är att man måste göra de stora sträckorna genom landet färdiga i ett enda sammanhang.

Järnvägen har framtid om det investerad rätt och driftas på ett riktigt sätt med ny teknik och byggs också med de kunskaper som finns inte minst på terminalsidan som hos oss i Umeå

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.