Alliansen ska storsatsa på stor Stockholm

Alliansen ska storsatsa på stor Stockholm. Deras partiledare har lanserat flera satsningar på stora projekt i Nacka , Solna. Stockholm och Järfälla. Satsningen sker i de orter som ändå växer så det knakar och de ska bygga som ett nytt Uppsala 10 tunnelbanestationer och 78 000 lägenheter.

Eftersom det är staten som står bakom överenskommelsen måste det innebära att staten går in och hjälper till på den kommunala nivån. Vi får stå våra gator och vägar utan statliga bidrag fastän de byggs för kollektivtrafik men med vissa statliga bidrag. Det här måste innebära att pengarna tas från resten av landet det som rör transportplanen.

Så till bostäder som man sagt att det är ett kommunalt ansvar och att staten har inget med det att göra. Vad det innebär att staten ska satsa på bostadsbyggandet borde det vara rimligt att andra platser får samma möjligheter. Ska man ha särskilda bestämmelser för regler eller vad.

Här har vi redan fått mindre till drift och underhåll av infrastrukturen och här är kommunikationer mellan länder ett regionalt ansvar med man i Stockholm tar ansvaret för det som är regionens ansvar. Det är ingen nyhet att den här regeringen enbart satsar på Stockholm medan man avvecklat regional och näringspolitiken och ger extra pengar till Stockholmsområdets lågskattekommuner som en kompensation när beslut fattas om inkomst och kostnadsutjämningen. Visst behövs bostäder och kollektivtrafik även utanför Stockholm men där blir det inga satsningar från staten.

14 kommentarer

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det ska vi betala själva men i Stockholm betalar högerregeringe ndet som ligger på kommuner och landsting. Kollektivtrafiken är inte statlig och visst är det lätt att ha låg skatt om staen tar ansvar för Stockholm. Medan vi tvingas betala 250 miljoner till vägpaketet som är en statlig angenlägenhet

      • Petter

        Oavsett vad det beror på så saknas ju pengar i den kommunala budgeten. Redan som liten fick man lära sig att om mamma inte hade några pengar spelade det ingen roll hur mycket man skrek och ville ha något, det blev ingenting för det. Du verkar dock inte lärt dig detta eftersom du ska bygga ditt badhus till varje pris, kosta vad det kosta vill. Det spelar tydligen ingen roll vilka samhällsfunktioner det sparas in på så länge bygget blir av.

          • Petter

            Fråga invånarna i Tavelsjö vad de föredrar, badhus eller brandkår. Tack för att du håller på anonymiteten och inte lägger ut tex min mailadress till allmänheten förresten. Ovanför kommentarsfältet står ”E-postadressen publiceras inte”.

          • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

            Det är jag som är ansvarig för kommentarerna och då väljer jag om jag vil skriva ut E-posten eller inte

          • Petter

            Man kan väl för det ha lite respekt för de som kommenterar och inte lämna ut personliga detaljer.

          • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

            Det kan man visst men jag har inte heller någon skyldighet att godkänna kommentarer

          • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

            Varför törs ma ninte stå för det man skriver. Jag ska stå för allt och inte de som läser min blogg. Jag kommer att lägga ut namn på en del och även deras E-post för det är jag som är asnvarig för bloggen

  1. Dage Åberg

    När man har ett ben i Stockholm och ett i Umeå är det svårt att förhålla sig till din argumentation.
    Sedan jag flyttade från Umeå till Stockholm 1985, har jag så vitt jag minns byggt två nya tunnelbanestationer. En efter befintlig linje i Rissne. Och en i form av en förlängning av linje Bagarmossen till Skarpnäck. Samtidigt som befolkningen i regionen ökat med ca 500 000 personer.
    I princip har inget hänt med tunnelbanestrukuren i Stockholm sedan investeringarna på 50- och 60-talen. Jag brukar säga att om 50- och 60-talets politiker (bl a din och min före detta gamle partibroder Hjalmar Mehr) varit lika beslutsimpotenta som dagens hade vi aldrig haft någon tunnelbana. Och detta gäller samtliga partier i Stockholm.
    Innan trafiken i Stockholmsregionen drabbas av fullständig infarkt måste något göras. Nu har ett förslag presenterats av alliansenregeringen. Eller rättare sagt ett förslag från regering, berörda kommuner och Landstinget i Stockholm. Bra, men för lite säger oppositionspartierna i Stockholm.
    I din frustration hoppar du på regeringen och langar iväg en råsop mot ”Stockholm”. Ganska populistiskt vill jag säga. (Mycket riktigt får du många ”tummen upp”). Jag tror inte att ett sådant förhållningssätt är konstruktivt. För övrigt har du fel när du argumenterar för att staten satsar så mycket. merparten av statens pengar, runt 80% kommer från trängselskatter som Stockholms bilister betalar. Det är betydligt mindre i direkt statliga pengar än i många andra projekt i landet.
    Hur står det till med tex Västra Länken?

    MVH / Dage Åberg

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Ja det kan jag förstå för du får inte rätt information. Ta bara att vi får betala 60 miljoner mer till kollektivtrafiken i Stockholm på grund av kostnadsutjämningen trots att alla kommuner där har lägre skatt

  2. Dage Åberg

    ”När båset är tomt, bits hästarna” är ett gammalt uttryck. Visst, i grunden finns det stora problemet i nuvarande regeringspolitik : sänkta skatter har högre prioritet än det mesta annat, skapar stora bekymmer.
    Det behövs stora investeringar inte minst i infrastruktur och miljö!. I Stockholm, i landsorten, i Norrland. Men det är när du och andra gör det till en konflikt mellan storstad och övriga landet som jag protesterar. I min moderatstyrda hemkommun Nacka finns minst lika många gliringar runt kostnadsutjämningen som du ger gentemot vad Umeå ”bistår” inlandet med.
    Det är den debatten jag tror att vi kan avstå ifrån. Till förmån för en som är lite mer framåtsyftande och visionär. Häromdagen kom ett provocerande inspel från tankesmedjan Katalys (närstående LO). Kjell-Olof Feldt av alla välkomnade en del förslag till höjda skatter och resurser till den offentliga sektorn.
    Det tråkiga är att sånt här kommer att få litet utrymme i debatten. Till förmån för ett käbbel om att vinna väljare i det politiska mittfältet. Inklusive småskurna debatter om storstad och landsbygd.

    MVH / Dage Åberg

  3. Daniel

    Den största delen av statens finansiering sker via nya och höjda trängselskatter. Dvs betalas av de boende i området. De direkta statsanslagen är bara 18%. Att staten går in och hjälper till vid större infrastrukturprojekt för att folk smidigt ska kunna pendla dagligen mellan kommuner är bara naturligt, eller är du emot bottniabanan också? Det är inte den uppfattning jag fått.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Men det är inte det jag säger utan regeringen går in och hjälper kommuner runt STockholm men inte på andra orter runt om i SVerige

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.