Genomfartsförbudet har nog fått effekt
Genomfartsförbudet har nog fått effekt. I går kväll gjorde jag en långpromenad Brogatan ner till Kolbäcksbron och följde Kolbäcksvägen upp till Nydala. En känsla man får är att det numera är mycket mer lastbilar som kör den vägen. De första mätningarna har talat om samma sak. Vi får hoppas. Vi måste dock ha i beredskap att även göra genomfartsförbud för andra än de tunga fordonen om det inte räcker med de tunga fordonen.
Däremot går det inte att få full effekt på ringledssystemet förrän den västra länken är byggd. Det är obegripligt att den ska ligga så länge på Trafikverkets huvudkontor innan arbetsplanen fastställts. Däremot finns tankar om olika informationstavlor som skulle få även personbilister att välja den vägen för att minska genomfartstrafiken. Det är dock lättare sagt än gjort.
Det är en fruktansvärt överreglerad del och mycket svårt att få fram bra informationstavlor som talar om vad vi vill och uppmanar folk till att köra på ett sätt som minskar miljöbelastningen i de centrala delarna av Umeå. Det någon förordning som lägger stora hinder i vägen.
Det finns för många hinder och vi har inte kunnat köra igång gröna friköp som innebär att fastighetsägare satsar på kollektivtrafik i en fond som gör att de som jobbar i arbetsplatser på fastigheten får rabbaterad kollektivtrafik och slipper bygga parkeringsplatser för anställda. Det är märkligt att man inte får betala för en bättre miljö
Senaste kommentarerna