Invandringen är ingen kostnad utan tvärt om

Invandringen är ingen kostnad utan tvärt om. Främlingsfientliga partier går ut med detta till folket men det stämmer inrett dugg. I Almedalen redovisades i en rapport att invandringen sedan efterkrigstiden har gett en samhällsvinst 900 miljarder kronor

Rapportförfattarna har analyserat kostnader och intäkter för varje år sedan 1950, enligt Dagens Nyheter. Slutsatsen är att invandringen har gått ihop ekonomiskt alla år utom under 1990-talets krisår, och i dag går den med ett litet överskott

Det är självklart så då det gett många arbetstimmar och mycket skatt. Många har och har haft en gedigen utbildning och de kompletteringar som man gjort är mycket kortare en för en person som fått hela sin utbildning i Sverige. Nu är läget dessutom annorlunda för EU medborgare som flyttar hit och får ett jobb.

7 kommentarer

  1. Felix

    Nationalekonomen Tino Sanandaji håller inte med. Han kallar Arena idés slutsatser för ”kalkonforskning” på sin blogg. Arena idé, som har kommit fram till dessa siffror, ingår i Arenagruppen som är LO-finansierad, (man anar en viss agenda här).

  2. Bertil

    ”Invandringen är ingen kostnad utan tvärt om.”

    För de med höga löner , fallskärmar, pensionsavtal o.s.v
    Nää! För dessa är invandringen ingen kostnad.
    De har ju fått t.o.m skattesänkningar
    för att hausa upp invandringens fördelar.

    Men är du sjuk, arbetslös , Pensionär.
    Ja då har invandringen kostat dessa massor.

    Det finns ett skäl varför A-kassan är sänkt, sjukförsäkringen är sänkt att Utförsäkring sker i bägge dessa s.k sociala skydd om man nu ska kalla det sociala skydd när folk utförsäkras.

    Det har helt klart med invandringen att göra. ja även för att berika redan välbesuttna
    Men i grunden finns invandringstänket som grund när dessa ersättningar sänktes.

    Så kom inte och säg att Invandringen inte kostar
    Detta när svaga grupper är de som får betala priset.

    Om inte? Varför sänktes alla dessa sociala skydd.
    Omtala det för mig.

    Sedan varför placerar man invandrare där bostäder finns men inga jobb.
    D.v.s i Inland i rivningsfärdiga fastigheter där urbefolkningen dött eller lämnat
    orten för att söka sig där jobb finns.

    Däremot i rikekommuner ex: i Stockholmstrakten där jobben finns där tar man nära på inte emot Invandrare för man skyller på att bostäder inte finns. Men nyttja dessa som fyllestädare ja då är
    invandring inga problem.

    Så Invandringen har enorma brister i upplägg men få politiker att erkänna och göra nåt åt det är som hugget i sten.

    Sedan komma med en Analys som sträcker sig tillbaka till 50-talet är kort sagt enbart komiskt.
    Vad som hänt bakåt i tiden betyder inte att framtiden blir densamma.
    Så funkar även aktier, om gammal historik är bra så betyder det inte att en aktie ändå är köpvärd för framtiden. Tvärtom de aktier som gått bra tidigare kan det för framtiden vara säljläge på.

    Samma gäller denna analys:
    http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/

    2008 skapades ex. en Arbetskraftsinvandringslag. där arbetsgivaren får bestämma vilka de vill ha hit. Detta betyder att Svenska jobbare ”inte behövs.”
    http://www.di.se/artiklar/2015/6/30/sandviks-vd-vi-behover-inte-sverige/

    Citat:
    ”Kan vi inte få ingenjörer i Sverige hittar vi det i USA, Tyskland, Indien och Kina”, säger Sandviks vd Olof Faxander.

  3. Sixten

    Håller med och jag säger bara U 21 landslaget som visar vad mångfald kan innebära för svenska samhället.

  4. Bengt Björkman

    Helt rätt Lennart H. Det finns utredningar som mycket tydligt visar samhällsvinsterna med invandring. Varför är vi inte bättre att föra fram det? Vem bromsar den informationen? Den bromsen gagnar endast de bakåtsträvare som frodas inom SD.

    • Bertil

      ”Det finns utredningar som mycket tydligt visar samhällsvinsterna med invandring.” skriver Bengt Björkman 2 juli, 2015 kl 20:53

      Men varför visar du inte den utredningen i så fall. Eller ger uppgifter från utredningarna som stärker din uppfattning.

      Den utredning som Arena idé kommer med är kort sagt enbart trams. Tino Sanandaji kallar den för en Kalkonforskning . Jag brukar inte hålla med Sanandajs uttalanden,
      men denna gång gör jag det.
      Dock! Själva ägnar sig både Nima och Tino Sanandaj även de sig åt kalkonforskningar. Så de två litar jag inte ett dugg på generellt.

      Deras forskningar har syften även de för att gynna särskilda intressen främst Näringslivet.
      Detta genom Svensk Näringsliv ofta ger ekonomiskt stöd till dem.

      Hur kan det vara lönsamt med invandring om man placerar dessa där arbetslösheten är störst
      men där hus står tomma. Det är ju bara bostäderna som kommuner entreprenöärer vill fylla och sedan plocka ut pengar från staten. Bostäder som sedan bluffare inom invandring vill tjäna pengar på.
      Bert Karlssson är ju ett ex. Sedan vill han använda vinstpengarna till lyxboende för ”täta ” pensionärer
      Läs. http://www.expressen.se/gt/flyktingmiljoner-blir-lyxboende-for-aldre/

      invandringen har enorma brister. Självklart ska de placeras där arbetslösheten är lägst
      t.ex.i Danderyd, Vaxholm, Vallentuna, Täby o.s.v
      läs: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18125586.ab
      Men man gör precis tvärtom, Förmodligen för att makten finns just i dessa kommuner och deras ord är lag.

      Får de etablerade partiern inte minst sossarna till detta och propagerar på ett sunt sätt för att lösa invandringens alla problem dels det som skapats ( priset som svaga grupper får betala ) men även de som uppstår så kommer SD vara Riksdagens största parti kanske redan 2018.
      Vilket så klart vore förödande.

      SD har inte den erfarenheten för att leda ett land.
      Men de vill stoppa invandringen till 90% Vilket är deras trumfkort.

      Nåt som folket lyssnar på när kort sagt allt idag handlar om invandringen i media o.s.v
      Men där svaga Svenska grupper inte nämns nåt, fast de får betala det riktigt stora priset.

    • Bertil

      Kanske vad vet jag?

      Lennart kanske försvarar invandringen för att många Kommuner inte minst
      Inlandskommuner tjänar pengar på skattemedel av staten på Flyktinginvandringen.
      Även att orter som riskerar försvinna eller där servicen riskerar försvinna har gynnats.
      Ta Jörn t.ex. skulle deras konsumaffär funnits kvar om man inte haft flyktinginvandringen?

      Men slutsumman av detta vem får betala det hela.
      Ja ser man på den politik högern fört med 140 miljarder i skattesänkningar sedan 2006
      Så vet vi ju hur sociala försäkringar kort sagt slagits sönder, Hur skallet efter sänkta trösklar retoriskt ropats. så undrar om det inte ligger en enorm profit på svaghet och däri räknar jag även flyktinginvandringen.

      I ett tidigare inlägg hänvisade jag till Tino Sanandaji om Arena idé-s att det var Kalkonforskning.
      I Nov 2013 presenterade Tino själv denna text i sin blogg.
      http://www.tino.us/2013/11/113-000-fler-invandrare-utan-jobb-sedan-2006-spinns-som-framgang/

      Noterbart är att År 2014 var 1,6 miljoner personer av Sveriges befolkning födda utomlands, vilket motsvarade drygt 16 %.

      Att sedan 2006 har ca 100 000 invandrare kommit hit varje år.
      EX: 2006 95 750 st . 2008. 101 171st. 2014 invandrade över 120 000 till Sverige en ökning med
      9,6% jämfört med 2013.

      Det är därmed inte konstigt Reinfeldt ville tala om sysselsättningsökningen under hans Regeringsstid. Alliansen var aldrig intresserad få ner arbetslösheten.
      man ville ha hög arbetslöshet för att kunna pressa ner låglöner , detta gav i gengäld bättre löner för högre löner. Samtidigt som man kunde plundra svaga grupper och tillgodoge sig rejäla skattesänkningar. Det är högavlönade som blev vinnare på Alliansens politik.

      Gällande sysselsatta. Där har vi hört siffror på ca. 300 000 fler sysselsatta sedan 2006
      Men Arbetslösheten har också stigit sedan 2006.
      Så att Invandringen är lönsam får nog fler en mig väldigt svårt att tro på.
      Den är nog snarare biligare än om samma antal skulle fötts i Sverige .
      Men så ser vi också ungas tveksamhet att skaffa barn-. Kort sagt marknad och nyliberalism styr politiken så egen population i Nyliberalistiska Länder förhindras.

      Hur det än är så en sak är tydlig den utförsäkrade sjuke eller den utförsäkrade arbetslöse eller den lågavlönade som sett sin lön bli realt sämre de kommer aldrig tro på att Invandringen skulle vara lönsam .

      Däremot kanske man borde framhålla, att invandring är lönsammare än egen populationsökning via födslar. Kort sagt vilket parti vågar säga Sluta Älska och verka för att vi importerar folk istället
      i rätt produktiv ålder . Det handlar kort sagt om Marknadens villkor. En Elit som jobbar
      och resten ska förtryckas med urdåliga sociala skydd.

      Se hur Nyliberalismen utvecklats i USA så ser vi vad som väntar . Privatisering av fängelser där man sedan nyttjar fångar som gratis arbetskraft. Där det lobbas för så Fängelser kan göra allt större vinster.

      Fördelen med invandring också är att dessa inte vuxit upp i samhället och ställer krav.
      Man ”tar emot ” folk från länder där reformer som barnbidrag, kollektivavtal., Semester,
      arbetarskydd. Sjukförsäkring , o.s.v inte existerar.

      Därmed så får vi en automatisk dumpning av det våra förfäder kämpat för sedan 30-talet.
      Risken att återgå till Mössan i hand för att Arbetsgivaren ska anställa dig är stor.
      Storföretagen får av detta en stor makt och därmed sker det som idag redan sker profit på svaghet.
      Så min grundtes är att Invandring handlar om profit inget annat.
      Humanitet är bara ord som sägs för att det låter bättre.
      Men man vet det är profiten som är huvudntckeln.

  5. Joachim

    Det är ju en ”viss” skillnad på den frivilliga invandring som skedde 1950-1987 och hur det sett ut från 1988 och framåt! Men det INGEN tänker på är att i ett kreditbaserat enskilt kontrollerat finasiellt system har nu nästan alla pengar(97%) i Sveriges penningmassa blivit skuld. Dvs någons vinst(banker och storföretag) blir någon annans skuld(arbetarklassen), det kan inte vara på något annat sätt. Antingen så har vi ett enskilt kontrollerat finasiellt system där räntekostnadstillväxten konstant och matematiskt ökar de ekonomiska klyftorna eller så har vi inte det! Dessa frågeställningar måste det lysas mer på som är grunden till många problem. Inget etablerat parti törs inte ens adressera denna fråga då alla partitoppar springer bankernas ärenden. Svenska banker har vinstmaximerat och gjort svenska folket till världens mest skuldsatta. Om det är bra eller dåligt kan man ha olika uppfattning om. Om Grekland faller så bli dom ovillkorligen en dominobricka som kommer att fälla fler då ekonomin är global, vilken turordning Sverige har vet ingen.

Lämna ett svar till Felix Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.