Järnvägarna för dåliga vissa kan stängas

Järnvägarna för dåliga vissa kan stängas. Järnvägen har enorma brister i sitt underhåll och den är så dålig på vissa sträckor att mm funderar stänga av den för all trafik. Det skulle vara en enorm nackdel för miljön men kanske även för jobben. När man räknar samhällsnyttan är godset för lågt värderat. Ska vi överleva som industrination måste järnvägen fungera och man kan inte börja investera 300 miljarder enbart för persontrafiken och snabbtåg.

Det har kommit fram i den så kallade Sverigeförhandlingen. Det handlar bara om satsningar i södra Sverige och det känns som om Anna Johansson helt glömt bort Norrland när det gäller infrastrukturen. Staten bygger aldrig färdigt Umeåpaketet för vägarna så att luftmiljön förbättras och så att Umeå kan bygga mycket bostäder med förtätningar i centrala stan. Det skulle ha varit klart redan slutet på 90 talet men då bifölls besvären av skäl som aldrig redovisades

Ny pengar kom i närtidssatsningen 2007 den så kallade västra länken som skulle varit klart 2013 med det har inte staten klarat av utan det kanske blir klart 2021 nästa 10 år försenat. Vid Kullavägen ville Umeå kommun ha rondell medan staten via trafikverket väljer en trafikplats som är över hundra miljoner dyrare än en rondell men samtidigt har man inte råd med ett bidrag till en färja på 350 miljoner som ger stora intäkter till staten med den moms finländarna betalar när de handlar i Sverige.

Här hotas jobb i vår industri om färjan försvinner, mindre jobb i turistnäringen och då pratar jag om hela övre Norrland. Fullständigt obegripligt att vi har en infrastrukturminister som resonerar så kortsynt. Det här är en fråga för Stefan Löven, Magdalena Andersson som missar skatter, för Damberg som industriminister. Det handlar om mycket mer än en länk till Finland i en tid när vi ska ha Europas lägsta arbetslöshet. Dessutom ett hån mot en region där Socialdemokraterna har stort förtroende.

Jag har länge varit skeptisk till den kompetens som finns på trafikverket. Vi i Umeå påpekade när Botniabanan skulle byggas att det behövdes dubbelspår mellan Umeå C och Strömpilen men det trodde man inte på. Nu har det visat sig att vi hade helt rätt för när tågen började gå finns inte tillräckligt med kapacitet. Se till att befintlig järnväg fungerar satsa på att vårt gods kan komma ut i Europa innan man bygger höghastighetståg enbart för persontrafiken

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.