Vem sprider falska rykten om västra länken

Vem sprider falska rykten om västra länken. Jag läste Hans Lindbergs blogg där han säger så här och jag citerar ur Hans blogg. ”Efter att under hela förmiddagen pratat med allt från Näringsdepartementet och riksdagsledamöter till Trafikverket har vi äntligen kunnat konstatera att det är ett falskt rykte som sprids om att regeringen skulle ha initierat en omprövning av västra länken.”

Då är frågan i vilket syfte AC nytt framför ett sådant rykte. Jag kan tro att de lyssnat lite för mycket på de som är emot projektet för så jobbar de som vill illa.

Jag måste återkomma till Trafikverket och att de inte klarar av sin uppgift att planera vägar och jag tycker även att alliansregeringen var dålig på att följa upp de beslut som de tog i närtidssatsningen. Västra länken skulle ha varit klar 2014 enligt den överenskommelse som fanns med regeringen och Trafikverket. Idag är det snart slutet på 2016 och vägplanen är inte ens antagen i Borlänge. Där har man krånglat till det genom att lägga antagandet på jurister vilket är helt galet. Det ska chefen göra punkt slut annars behövs ingen chef.

Trafikverket är dessutom numera en myndighet och den rollen klarar de inte av. Har regeringen sagt 2014 då ska man sätta in resurser för att det ska vara så. När Maud Olofsson var minister lovade hon detta, det är bara att kolla i media. Delar av västra vägdragningarna är dessutom påbörjade och klara nämligen vägen från gamla E12 genom I20 skogen. Som sagt jag litar på att Hans fått höra sanningen om detta med sina politiska kontakter och att man inte bara sagt det för att lugna ner honom.

Umeå är på grund av vägarna inte är klara utsatt för problem med luftkvalitet som är hälsofarlig för människorna. Man drar igång hastighetsbegränsningar från trafikverket vilket skadar tillväxten i hela länet. Trafikverket har gett Västerbotten minst pengar till drift och underhåll dessutom och ombyggnad som gör att hastigheten sänks. Så Trafikverket prioriterar inte Norrland alls som gör det svårt för näringslivet att utvecklas.

Vore det ett uns av den granskande journalistiken inte minst i VK och Tv skulle jag vilja ha reda på varför Västerbotten diskrimineras som med sina långa avstånd har behov att ett väl fungerande vägnät. Nu har Hans fått dessa besked men måste hålla fingret i ögat på Trafikverket. Jag vill också påminna om att om inte Göran Persson bytt ut Inez Uusman mot Björn Rosengren så hade detta projekt varit klart i slutet på 90 talet. Planeringsprocessen har blivit för omständigt och Umeåprojektets kostnader har ökat med troligen mer än två miljarder.

3 kommentarer

  1. Seth

    Lennart! Stöt inte ditt huvud blodigt! Vi har bu en ledning i Umeå, som verkar bara enbart nöjda med sin position! Många frågor om olika sakar, får inte ett svar från medborgarna! Nuvarande ledning, är som Pokémon!

  2. Pingback: Larmklockorna borde ringa - Anders Ågren

  3. Pingback: Larmklockorna borde ringa! | ANDERS ÅGREN, kommunalråd (M)

Lämna ett svar till Seth Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.