Eldrift är framtidens drivmedel

Eldrift är även ett drivmedel för båtar. Nu har man tillverkat ett toppmodernt och imponerande skepp i Kina som drivs på el. Det är en sajt som heter Electrek som rapporterat om detta. Det är ett fartyg som är cirka 70 x 14 meter och kan transportera uppåt 2 000 ton gods över en distans på 80 kilometer och går med litiumbatterier som har en kapacitet på hela 2,4 MWh.
Det är en miljövänlig båt men den kommer att användas för att frakta kol. Så kan det bli men eldrift kommer mer och mer och hoppas att även svensk industri är med på tåget

4 kommentarer

  1. Roland

    Hej Lennart. Jag tror på eldriften, både av bilar och bussar, (och kanske också hus, om priset går ner tillräckligt). I Umeå är jag väldigt tänd på dessa Hybricon-bussar- verkar fantastiska. Man har förstås haft en del problem här i början, men på lång sikt år det nog lösningen på miljöproblem i städerna. Tyvärr är det kanske inte lika lätt att få tag i Litium på längre sikt, men jag hoppas och tror att forskníngen inom detta område kommer intensifieras och att man finner nya lösningar. Annars finns ju alltid lösningen med bränsleceller, där man tillverkar vätgas från vatten (utan utsläpp) som sedan kan driva generatorer. Det Svenska företaget Powercell (Göteborg) har stora framgångar inom detta område. De har också utvecklat en sk. reformer, där man tillför vanlig diesel, som sedan omvandlas (utan utsläpp) till vätgas som kan driva en generator och framställa el. De har redan sålt viss teknik till Kina. En annan, mycket intressant teknik, är att överskottsel från vindkraftverken skulle kunna lagras i stora vätgastankar (med reformers), som sedan utnyttjas vid kraftnätens behov av mer energi. Ja, sammantaget ser jag nu, trots ganska hög ålder, rätt positivt på möjligheterna att utnyttja de resurser vi har utan att behöva göra enorma, miljöförstörande åtgärder på vår redan krympande och känsliga natur. Kompetens finns, men politisk vilja och kunskap är kanske lite velande när det gäller att ta till vara den enorma kompetens som finns inom vårt eget land och annorstädes. Sverige är på många sätt ett ledande land inom detta område. Hoppas verkligen att man tar tillvara den enorma inhemska kompetens som finn inom detta område.
    Med bästa Hälsningar // Roland

  2. Lars Gidlöf

    Hej

    Inte är denna båt miljövänlig, den laddas av el som är producerat av kol, dvs det skitigaste som finns.

    Sen är eldrift inte lämpligt för sjöfart då det tar bort alldeles för mycket transportkapacitet.

    Även gasdrift av fartyg är inte miljövänligt utan endast en parantes i historien, Norge börja gå ifrån gasdrivna färjor pga av logitikproblem och mängder med driftsproblem

    • Roland Larsson

      Du kanske har rätt vad gäller kapaciteten hos dessa nya fartyg, men utveckling och ny teknik har väl alltid börjat någonstans, eller hur? Kina har nog förstått sina enorma problem och jobbar hårt, vad jag förstår, för att försöka lösa sina akuta och långsiktiga problem, bl.a. inom energi- och miljösektorn (lämnar det politiska därhän). Landet har etablerat viktiga samarbeten med forskare, tekniker och företag i västvärlden, som exempel i vårt eget land, tex. företaget Salt X, som försöker utveckla storskalig lagring av energi i från solen. Jag tycker inte vi ska se negativt på något av alla de sätt man försöker driva utvecklingen framåt. Bakslag och felaktiga spår kommer alltid att sätta ribban högre för ytterligare försök. Framgång har oftast bakgrund i otaliga misslyckanden. Det är min egen erfarenhet efter arbete inom grundforskning i mer än 30 år. Min tanke är att vi ska vara glada så länge det finns människor som gör försök till förändring/förbättring, av miljö, teknik, levnadsvillkor, och allt annat som gör livet värt att leva – eller hur? Hur skulle det annars bli?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.