Det blir en ny Finlandsfärja

Det blir en ny Finlandsfärja. Kvarkentrafiken är en mycket viktig kommunikationslänk mellan Sverige och Finland och i går tog Umeå kommun beslut om att delta i finansieringen av en sådan. Alliansen och Socialdemokraterna står bakom detta beslut. Vänstern däremot ville inte vara med och yrkade på återremiss för de ville se mer. Allt var dock med och det finns ingen tid att fundera mer och allt som går att utreda är utrett så något motiv för att dröja med beslutet fanns inte och då sa vänsterpartiet nej.

Jag tror inte heller de har velat vara beredda på att säga ja. Staten har länge gett besked att man kan inte stötta en färja. Jag är både glad och stolt över att vi klarar av en sådan viktig länk över Kvarken. Staten tjänar dock stora pengar på detta då finländarna är bra på att handla och därmed betalar moms. Nu går arbetet vidare med upphandling av denna nya färja och det kommer en ny att stå färdig inom några år.

4 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej

    Jag undrar om Ni politiker nu kan GARANTERA att INGA pengar kommer i framtiden att tas från det kommunala för denna färja,dvs inga besparingar pga av att kommuner är inkompetenta att driva rederi? Kan Ni garantera detta? Om Ni inte kan det så är ju färjan inte av den betydelsen att den är viktig för Umeå Kommun.

    Sen en annan fråga. Vad jag vet, med myhcket mycket god säkerhet, så finns det INGEN i Umeå eller Vasa kommun som byggt en färja, och speciellt inte en LBG driven färja. Det finns heller ingen på Wasa Line som övervakat en nybyggantion av färja, och speciellt inte en LNG driven färja.

    Sen finns det heller ingen i Era organisationer som övervakat nybyggnation av fartyg i Asien, vilket troligen blir den världsdel som kommer byhgga denna färja.

    Så, hur tror Ni att Ni kommer få ut det bästa ur Er budget? Litar Ni så otroligt på att ”jätten” Wärtsilä är så duktiga och ärliga att de skall få sköta allt?

    Nej, Ni har tyvärr inte den kompetensen, och jag vet, att det är endast EN ENDA som bor i Umeå kommun som övervakat nybyggnationer av fartyg i Europa och i Kina, som är den enda saom har övervakat nybyggnation av LNG driven färja och som har i flera år haft tekniskt ansvar för fartygsdrift.

    Så, ser om du vågar ta in denna kommentar och framförallt svara på den

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Inget kommer att tas från kommunala skattemedel. Vad som inte kommit fram är de stora intäkterna som hamnen minskar om det inte går någon färja. Det är stora intäkter på en färja för hamnbolaget. Det kommer också bli en hel del som förlorar jobben om det inte finns någon färja inom främst handel och hotell och de betalar skatt i Umeå. Om tittar på summan som den kostar är det inte många kilomer väg. Färjan är en del av infrastrukturen som behövs om ett samhälle ska fungera. Det här är småpengar mot tex den terminal för järnväg som byggs på Dova. De kompetenser som gäller hur en färja ska fungera det har färjebolaget och vi vet mycket väl hur den ska se ut och det är i stort sett bara vi hur en färja som ska ha isklass ska se ut. Det här är den enda färjelänken i hela världen där en färja ska ha isklass. För det andra vet jag mycket väl vem du är och vilken kompetens du har och i alla år som du bloggat och skrivit har du dessutom visat din kompetens.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det vet vi inte än för den går ut på anbud. Det övriga vet jag inget om för det kan ju vara vart som helst. Anbudsunderlaget är inte klart och där ställs de övriga jraven förutom det som rör själva båten. Men det är inte INAB som sköter detta utan färjebolaget och där sitter inte jag med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.