I dagens VK hade jag en insändare

I dagens VK hade jag en insändare

I dagens VK hade jag en insändare. Det är den du ser på bilden och finns även i papperstidningen idag. Jag vet att det finns en del som inte har tidningen i pappersformat men här får ni läsa den liksom på VK.se.

Jag blir så upprörd över dessa hastighetsökningar som ytterst beror på att vägstandarden som de påstår är för dålig för 90 km. Jag är rädd att den här vägen liksom E4 och det kanske finns fler som de sänker på. Nu gör man detta till en hastighet som man tycker klarar säkerheten och vad händer då.

Då kommer man att ge fan i åtgärder på vägen då man satt en hastig som gör vägen trafiksäker. Då slipper man göra något åt länets vägar som är sämst i Sverige. Trafikverket lägger minst pengar i hela Sverige på våra vägar och har gjort det länge och då blir de allt sämre och ryggsäcken större. Vi behöver ha en rättvis fördelning per km i Sverige och det innebär att andra län måste få mindre. Dåligt underhåll gör att vägarna blir sämre och sämre. Hoppas att VK frågar Trafikverket varför vi får minst pengar och det är huvudkontoret och Generaldirektören som ska avtvingas ett svar.

6 kommentarer

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag bockar och tackar och bara lite otur jag hade så bråttom idag på Nolia

  1. Kjell Jonsson

    Har nu för M Sverige (fd Motormännen) utfört mätningar av länets vägnät ett antal år och våra årliga rapporter visar precis som Holmlund skriver att länet har landets sämsta vägar. I början av juni bjöd vi länets riksdagsledamöter att följa med i vår mätbil för att se hur vägnätet håller på förfalla. Tyvärr konstaterar vi att så här långt har ingen av länets riksdagsmän/kvinnor hörsammat inbjudan vilket vi tolkar som att intresset för att driva frågan om ökade väganslag saknas.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag vet inte exakt om det är riksdagen blandar sig fördelningen förutom Europavägarna och överlämnat ansvaret till Trafikverket att sköta resten. Vi har gmhaft minst pengar för drift och underhåll oerhört länge. Nu kommer de att säga att 363 har rätt standard för att köra 80 och i nästa steg säga att vi har inte råd med standardhöjningar. Jag på riksdagsmännen de bör veta hur vi har det. Det går inte att räkna alla potthål som finns

  2. Maria Nordqvist

    Hej Lennart!
    Tack för din kloka insändare. SMC håller fullständigt med, det gör även Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen). Vi har en debattartikel på G. SMC har skrivit 50 remissvar och har ytterligare 6 att skicka in. Vi har gått in i STRADA och tittat på varje sträcka och vilka olyckor som faktiskt skett. Det visar sig att hastighet inte alls är den viktigaste faktorn. Men, Trafikverket bryr sig inte om några andra faktorer än hastighet. De svar vi får tillbaka är av naturen ”God dag Yxskaft”. Man vill ha svar på hastighetssänkningen, inte om det finns alternativ till sänkningen. SMC:s remissvar hittar ni här, bland annat vägarna i Västerbotten. https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete–fragor/Remissvar/

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Tack. Trafikverket är som att prata med en stenmur. De lyssnar mycket sällan inte när det gäller hastighetsbegränsningar. Jag Bore tacksam om ni tar med att sänker man hastigheten tex till 80 då har man en hastighet som vägen är lämpad för. Då tror inte jag att man får pengar för att höja standarden så få blir det inga pengar. Och vi får barnkörs 80 km. Jag har erfarenhet att det blir så.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.