Gränsregional Forum i Örnsköldsvik

Gränsregional Forum i Örnsköldsvik

Gränsregional Forum i Örnsköldsvik. En gång per år brukar det vara möten för de arbeten som görs i våra gränsregioner. Den gräns som menas är den gräns som går mellan två länder. Vi har två sådana organisationer i vårt län nämligen Mitt Skandia och den organisation där jag alternerat som ordförande och vice ordförande nämligen Kvarkenrådet, som inte har någon landsgräns mot Finland utan den är ute på havet. Det finns flera sådana gränsregioner i Norden. Det finns även en central funktion som heter Nordiska Ministerrådet. De svarar även för en del finansiering av gränsregionerna. Vi var ca 80 personer som var i Örnsköldsvik i dagarna två.

Mycket av innehållet denna gång var presentationer av många av de projekt som varit och som delvis haft Botnia Atlantica som medfinansiärer av våra projekt och andra har haft andra organisationer som medverkat med EU pengar till projekten. Huvudtemat har varit allt som har med transporter att göra. Du som är intresserad lite djupare kan gå in på Kvarken.org så finner du vad vi håller på med. Jag ska inte gå så mycket mer in på de enskilda projekten.

Mycket av konferensen handlade om transporter i alla dess former bland annat som vi varit med om och det mesta varit olika typer av underlag och forskning som har att göra med Kvarkentrafiken som har varit till mycket stor nytta där flera Universitet varit med för kvarken men i alla fall tre och från Umeå är det Cerum som vi haft med och tittat på kalkyler av olika slag och vilka nyttor som finns och mycket annat. De har hjälpt till även med andra analyser som tex det som nu diskuteras nämligen sänkta hastigheter och vilka effekter det får för regional utveckling. Vi har haft Sverker Olofsson som hållit ihop konferensen och tiderna. De här rapporterna finns de flesta på Kvarken.org men har du mera du vill veta kan du försöka med Kvarkenrådets kontor i Vasa. Jag ska bara avslutningsvis säga att jag skäms inte över vad vi i Kvarkenrådet hat jobbat med.

Nu är det också klart att invigningen av den nya färjan har som mål att invigas valborgsmässoafton 2021.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.