Bra gjort av Volvo Cars att om nio år ha fasat ut oljan som drivmedel

Mycket intressant pressmeddelande från Volvo Cars i går. Man planerar planerar för att bli helt elektriska till 2030 och då fasa ut alla bilar i sin modell som har förbränningsmotorer, inklusive hybrider. Enligt den nya satsningen ska alla elektriska modeller endast gå att köpa på nätet.
– I stället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online, säger vd Håkan Samuelsson. Det ska man ha beröm för och visar på ett företag som tänker framtiden. Då gäller det även att laddinfrastrukturen kommer på plats i hela världen. Det här kommer att bli svårt för alla bilmärken som tänker som Donald Trump att disel och bensinbilar är det enda drivmedlet. Intressant att man inte har med vätgas som drivmedel och det är väl ett avvägande man har en förklaring till. När fler bilmärken kommer att följa efter kommer det att bli stora förändringar i den infrastruktur som följer med detta och det torde också bli förändringar i samhällsplaneringen i övrigt.

6 kommentarer

  1. Mats Sundbaum

    Det som saknas i debatten om övergången till batteridrivna fordon, är batterierna. Dessa innehåller speciella metaller och kemikalier som måste brytas och anskaffas från något håll. Ett batteri av hög kvalitet har en livslängd av 6 till max 10 år. Detta innebär att man måste byta batteriuppsättningen när bilen uppnått den åldern. Enl. uppgift kan det röra sig om ca 250.000 kr. Vad betyder det för andrahandsvärdet och andrahandsmarknaden? Vad gör man med de berg av utrangerade batterier som över tid kommer att uppstå? Exporteras dessa utomlands för destruering? Krav måste ställas att bilbranschen ger svar på dessa frågor. Om inte alla el-bilar ska tvingas att gå till skrot efter 10 år måste ett utbyte av batterierna kunna ske till en avsevärt lägre kostnad än 250.000 kr. Alla dessa avgörande frågor måste Volvo och övriga bilbranschen lösa och redovisa till konsumenterna innan man ”släpper lös” sina el-bilar på bred front.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag är övertygad om att man kommer att lösa alla de problem som du tar upp om batterierna. De som far fram diskussionen om priset kommer från de som ivrar för nuvarande teknik. Det har kommit många tekniksprång när det gäller just batterier

  2. Mats Sundbaum

    Jag är absolut inte emot ny teknik och övergången till eldrivna fordon, men jag är bekymrad över att vi inte i förväg tar tag i och löser de problem som kommer att uppstå när det gäller batterihanteringen. Som erfaren politiker är du säkert medveten om att fordonsindustrin självmant inte är intresserad att ta tag i detta problem utan kommer att låta samhället lösa dessa frågor. Det får inte bli som för kärnkraften att avfallsproblemet i början inte löstes utan än i dag kvarstår och troligen inte blir löst på överskådlig framtid. Kravet borde vara att fordonsindustrin presenterar en helhetslösning och klart deklarerar batteriernas livslängd för sina fordon och att dom vid batteribyte vet och kan redovisa hur hanteringen ska ske av dom uttjänta batterierna. Vi bör inte låta det gå så långt att när problemet med ”batteriberget” blir akut så förväntas det att samhället-myndigheterna ska överta och lösa problemet. Jag anser att man inte ska vänta med att lösa avfallsfrågan. En bra och miljösäker hantering av uttjänta batterier är säkert ett bra säljargument för bilhandeln och torde även kunna exporteras.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det är ju företagen som kommer att ta hand om batterierna och är jag inte fel informerad ska ju tillverkarna göra detta. Det är dyra metaller i dem

  3. Mats Sundbaum

    Jag hoppas att den information du fått är korrekt och att destruktionskedjan av uttjänta batterier i dag till alla delar är löst. Trevlig Helg

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag har läst och tror att den är rätt för det är billigare att återvinna metaller ur gamla batterier är billigare än att förädla malm. Rönnskär har mer återvunnet material än malm

Lämna ett svar till Mats Sundbaum Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.