Det är mycket kvar att göra inom transportnäringen för att minska klimatpåverkan

Det är mycket kvar att göra inom transportnäringen. Jag tror de måste till ett bättre och effektivare nyttjande av transporter mellan de olika transportslagen om vi ska klara transporterna och främst godstransporterna. Det ska visserligen byggas en Norrbotniabana men tyvärr räcker inte det till för att överföra mer gods på järnväg och det finns enorma brister på kapacitet bland annat genom Umeå, men det finns fler platser som det är stora kapacitetsproblem även söder ut. Det är så redan idag före trafiken på Norrbotniabanan kommer. Det tar dessutom alldeles för lång tid att bygga järnväg på det sätt man gör idag och det fattas enorma summor pengar innan man får ett järnvägssystem som fungerar. Allt måste gå mycket snabbare om vi ska klara omställningen för hållbara transporter

Det är också mycket stora mängder trafik med långtradare som går efter våra vägar. Det är ständiga problem med olyckor som kostar samhället stora pengar och det finns ingen plats på järnvägen att flytta godset till. Det finns bara ett sätt kvar om vi ska minska utsläppen av växthusgaser. Inom Sverige måste det bli en ordentlig omsvängning att skicka längre godstransporter mellan norr och söder via sjöfart.

Gods som ska från och till Norrbotten och Västerbotten borde kunna lastas på båtar och transporteras till Stockholm och från Stockholm och söderut med fartyg som är miljövänliga och lätta och samma att lossa. Det är även brist på chaufförer som är ett hinder idag. Det skulle behövas någon typ av kustpensel mellan norr och söder som tar mycket gods. Jag tror inte att det i dag är möjligt att skicka hela ekipage på båtarna men boggievagnar och containers borde vara möjligt. Skulle mycket gods gå att föra över till båt frigörs även pengar från vägunderhåll på de stora vägarna till att modernisera hela transportbranschen. Jag tror att nu när industrin blir en grönare näring måste det även ske inom transporterna. Det är hur mycket långtradare som helst efter vägen om man kör tex mellan Umeå och Skellefteå där mycket av det godset borde kunna gå på vattnet och även på Järnvägen. Det behövs en grön revolution inom godstransporterna. Jag tror det går att ordna om viljan finns

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.