Regeringen har fått en hård kritik för sin miljöpolitik och det finns hur många exempel som helst att de som kritiserar regeringens miljöpolitik har fog för sin kritik

Jag börjar med ett citat ur en artikel i tidigare i VK, papperstidning där rubriken är Ger regeringen skarp kritik Ökar utsläpp.
Sveriges regering får skarp kritik för sin klimatpolitik av flera organisationer i samband med IPCC:s nya klimatrapport.

– En politik som ökar utsläppen, säger David Mjureke, klimatexpert på Världsnaturfonden WWF.
Jorden blir varmare, extremvädren fler och möjligheten att klara 1,5-gradersmålet minskar snabbt. I den nya, tunga klimatrapporten från FN:s klimatpanel IPCC uppmanas världens ledare att agera.

I spåren av rapporten riktas även skarp kritik mot den svenska regeringens klimatarbete.
– Sveriges klimatmål anser vi inte är i linje med 1,5-gradersmålet. Vi skulle behöva skärpa våra klimatmål. Men det vi ser från regeringen är i stället hittills en politik som ökar utsläppen och riskerar att göra det omöjligt att nå målen, säger David Mjureke, senior rådgivare inom klimat och energi på Världsnaturfonden WWF.
Resten finns att läsa i flera dagstidningar

Det är helt klart att kritiken är väl befogad för det som sker nu är ett hot mot hela jordklotet. Vi har ju sett hur det ser ut på många håll i världen och höger partierna inklusive Ryssland och Kina bidrar till att det kommer att gå åt skogen

Jag ser och har läst att i Umeå beter sig moderaterna på samma sätt när det gäller biltrafiken. När Umeå fick närtidssatsningen var det för den dåliga luftkvaliteten. Staten skulle bygga ringen och kommunen vidta åtgärder för att minska trafiken och genomfartstrafiken. Den trafik som skulle tillåtas gå in i centrum var för de som har ärenden in till centrumfyrkanten och friköpen av parkering för boende och anställda skulle läggas utanför ringen som är Västra Esplanaden, Östra Kyrkogården gamla E12 förbi järnvägen och strandgatan. Då skulle parkeringarna säkerställas för kunder och andra som hade ärenden till city.

Det är helt klart att genomfartstrafiken på dessa väga måste bort om det ska bli bättre miljö och genomfartstrafiken skulle ut på ringen. För att klara detta och göra det mindre attraktivt skulle vi från kommunen göra det mycket besvärligare att köra igenom staden. Det behövs nog hårda begränsningar främst för att tvinga bort lastbilstrafiken. Det är där som nu tekniska nämnden har börjat med vad som ska göras mitt igenom stan på västra Esplanaden men jag tror när det gäller lastbilar måste man titta på åtgärder från IKEA upp till norra rondellen vid OBS. Vännäsvägen från Brandstation ned till mötet med Västra Esplanaden skall dras om och flyttas till området utmed järnvägen. Då kommer trafiken i city minskas och miljön bli bättre

Nu när den första delen av projektet kommer igång genom centrum och gamla E4 då reser moderaterna ragg och vill inte göra något. Det är ett stort svek mot alla som bor i centrum och mot alliansregeringen. Det stämmer i och för sig som regeringen beter sig att man inte ett enda dugg är beredda på göra åtgärder för miljön. Tar man i lite så är det bevis på att Moderaterna inte vill åtgärda de miljöproblem som finns för Umeås centrala delar men som samtidigt prioriterar parkeringsplatser de som vill handla i city eller uträtta andra ärenden.

Det är dubbla budskap om miljöpolitiken. Kristersson säger att man ska satsa på elektrifieringen och det är ju en ren lögn när det gäller fordonen eftersom man ska tillåta fordon som går på fossila drivmedel det vi menar med mindre inblandning fossilfria drivmedel eller på fackuttrycket reduktionsplikten Regeringen har även tagit bort den bonus som en man fick där man köpte en eldriven bil. Stoppar man upp att fler och fler bilar ska gå på el då är man inget parti som tar ansvar för miljön. Det här går åt skogen om inte hela världen hjälps åt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.