Det är oroligt eller mycket oroligt på taxifronten i Umeå och det blir intressant att se om det kommer någon lösning med Cabonline men jag tror inte det

Det är oroligt inom Taxi branschen i Umeå och de åkare och chaufförer som jobbar åt Cabonline. Så här säger åkare och chaufförer och VK i dagens VK. Det är dåliga avtal och usel arbetsmiljö som ligger bakom busken att tillsvidare parkera bilarna. ”Vi orkar inte längre jobba. Vi känner oss pressade att köra flera flera arbetstimmar säger en åkare som VK pratat med.

VK skriver vidare ” Chaufförerna och åkarna vittnar om samma sak: de kan arbeta mer än 300 timmar varje månad och ändå går inte ekonomin ihop. Åkarna anser dessutom att deras avtal med Cabonline är under all kritik”
Att taxi varit en dåligt lönsam verksamhet är då ingen nyhet eftersom jag känner både åkare och de som enbart jobbar med att köra taxi. De som nu agerat är alla anslutna till Cabonline är Umeå Taxi, Sverige Taxi i Umeå och Taxi Kurir i Umeå.

De företagen var en gång i tiden företag med egna beställningscentraler och jag tror också det var en organisation med medlemsinflytande. Cabonline är Nordens största taxinätverk med bilar i hela Sverige, Norge och Finland. Cabonline står bakom varumärken som TaxiKurir, med flera. De säger att om man tittar 4 år tillbaka var det stor skillnad motför nu. Det blir bara värre och värre och nu orkar inte säger man. Det kan faktiskt inte ens vara tillåtet att jobba 300 timmar i månaden enligt arbetstidslagarna och det är nästan dubbelt så mycket som för andra branscher.

I artikeln i VK redovisas vilken typ av körningar som är bra eller dåliga både för åkarna och de anställda. Transportfacket känner till något om den här konflikten utan säger att det är en konflikt mellan åkeriföretagen och Cabonline Norr och så verkar det vara. Åkare som tillhör andra bolag de kör och omfattas inte av några strejker. Det framgår inte om de har samma taxor men möjligen har de en mycket billigare administration. Jag har mina misstankar att Cabonline blivit för stort och för att finansera detta tar man det av de enskilda åkarna och deras anställda.

Vi får väl se vilken väg det här tar om åkarna kommer att vara kvar i Cabonline eller om man lämnar och går till någon annan organisation som har andra beställningscentraler. Är det så tufft som det beskrivs i artikeln finns det säkert svårigheter för åkarna att få tag i folk om man inte orkar längre. För de anställda är det väl ett nytt kollektivavtal som är på gång om det inte är klart. För mig framgår det att det måste vara någon form av ackord som chaufförerna har mot arbetsgivarna och orkar inte åkarna driva sin åkerier då blir det förr eller senare konkurs. VK har rubriken Vild taxestrejk och det är fel rubrik när det är företagen som ställer bilarna.

Det har varit många turer genom årens lopp i Umeå inom taxirörelse och det skulle inte förvåna mig om att det kommer att hända något igen när det ser ut som det gör. Det gäller ju att Cabonline även kan uppfylla sina åtaganden om samhällsbetalda resor som skolskjutsar och färdtjänst i annat fall går det inte att lägga ut beställningar om dessa resor på Cabonline. Jag ska följa detta med ett nöje och det känns även bra för mig när både arbetsgivare och dess anställda går hand i hand i en fråga som rör jobben. Det måste även vara en arbetsmiljöfråga både för arbetsgivarna och deras anställda

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.