Slutar inte fusket med sms betalningarna för kollektivtrafiken upphör sms betalningarna

 

I Umeå kommunföretag har vi länge diskuterat hur vi ska göra kollektivtrafiken mer attraktiv och en del av detta har varit betalningssystemet. Vi har bett länstrafiken prova att man ska kunna betala biljetter med sms inte minst en fördel för den yngre generationen.
Vi har fått många rapporter om att det går att fuska och kommer man inte tillrätta med problemet så kommer det att upphöra, möjligen att man kan köpa biljetter i automater med sms betalning som med parkeringar men nuvarande system kommer inte att få fortsätta om inte länstrafiken finner en modell så att de som åker betalar sina biljetter.
Dagens VK reportage om fusket bekräftar vad vi redan vet och om inte fusket får ett snabbt slut upphör möjligheterna med sms betalningar. Jag är oerhört besviken på att inte biljettsystemen via sms kan ha sådan säkerhet att fusk omöjliggörs och vi har länge diskuterat hela biljettsystemet
Etiketter:

14 kommentarer

  1. Moru

    Jag förstår inte varför det är så fel att göra som andra stora städer ute i europa, sätta upp biljettautomater i alla bussar. Det kanske till och med skulle bli billigare i längden eftersom det är ett väl testat system som fungerar istället för att försöka skapa något eget och upptäcka alla barnsjukdomar efter hand. Det blir betydligt dyrare att fixa alla problem. Se på storstäder som Köln. varje rälsbuss har en liten automat som man stoppar in kort/pengar i och får ut en biljett. Chaufören behöver inte göra något alls.

  2. Sven-Olov Edvinsson

    Hej Lennart – som du vet har jag oxå tjatat om denna fråga. Idag fick vi beskrivningen i VK hur man gör för att lura SMS-biljettsystemet. Det märkliga att samma sak fungerar inte på spårvägen i Göteborg.

  3. hans

    Men Lennart- Du har ju avhändigat busstrafiken till Länstrafiken. Inte ska du väl nu behöva gå in och styra och ställa? Hur var det nu föresten med biljettsystemet som dåvarande Ultra köpte, men som Länstrafiken skrotade innan det hade tagits i bruk, för att sedan köpa det nuvarande systemet?

  4. Kunnig

    Märkligt med tanke på att samma system finns i Sundsvall och Gävle som exempel, och där fungerar det utan att någon fuskar! I Gävle är visserligen sms-biljetter billigare än med tex VISA, men i Sundsvall kostar det mer än i Umeå.

  5. Simon

    Hej Lennart! Kan tipsa om att du kollar med andra städer som har haft detta några år, till exempel Uppsala. Där har det också fuskats mycket, men det ska ju gå att reglera genom att koden som syns i SMS:et är unik för timmen och ändras varje timme. Bara chauffören ska kunna tolka den. Den tekniska spetsen har knappast ungdomarna. Det är ett väldigt bra system för folk som flänger mellan olika städer och det var bra Umeå till slut införde det. Det är bra för turismen också.

  6. Ersa på Ersboda

    Ja du Lennart. Nu har ni smygliberaler inom SAP ju fått precis som ni vill. Busstrafiken är ute på entreprenad och allt är nu frid och fröjd. Kom nu inte här och gnäll i efterhand. Det är NI ansvarslösa politiker som skapat denna situation! Det är varken Veolia, Nobina eller vi bussresenärer som är skyldiga till allt strul! Tag ert ansvar!

  7. Ersa

    Vilken cirkus! Varken herr Holmlund i Umeå eller herr Eriksson i Lycksele verkar klara av att sköta kollektivtrafik, och bör snarast överlåta sina uppdrag åt nya krafter från andra län. Varför inte göra en studieresa till Östersund för att studera ett nettoavtal där 99,9% av resenärerna är jättenöjda. Aldrig att man ser arga kommentarer om busstrafik i de båda Jämtlandstidningarna, medan VK och VF svämmar över med kritik mot Länstrafiken i Lycksele. Allt är så sanslöst pinsamt av Umeå kommun och Länstrafiken.

  8. pwm

    Hmm Lennart. Varför så upprörd nu? Varför så tyst tidigare, när folk klagar på hur det fungerar med korten? Hur tänkte du att folk som bara åker någon enstaka resa då och då skall göra, med tanke på att korten stängs av efter inaktivitet, och då kräver att man fyller på fler resor för att återaktivera dem? Eller du kanske inte var inläst på det problemet? Du kände inte att du kunde försöka jaga några billiga poäng på att lägga tid på att fundera på problemet från resenärernas synvinkel?

  9. pwm

    Vad är kostnaden för drift av SMS-lösningen?

    Det står på hållplatserna att de extra kronor man betalar bara är en liten del av kostnaden för att drifta systemet. Är det då så att väldigt få använder SMS-betalning, eller är det så att man upphandlat en djäkla dyr lösning – som ju dessutom verkar vara dåligt implementerad, om den är osäker?

    Ta några politiska poäng nu då och visa på att SMS-systemet är bra upphandlat och att de extra kronorna är väl motiverade.

  10. Johnny

    Hördu Holmlund! Varför ställer du dig inte frågan VARFÖR folk ”fuskåker” istället? Du är mig en dålig socialist du. Du har inte tänkt på att vi kanske inte har råd att åka? Att vi lever mitt under en finanskris och att alla vi inte har din kommunalrådslön utan med nöd och näppe klarar oss varje månad? Trots att vi redan betalat en stor del av kollektivtrafiken via skatten har vi inte råd att nyttja den, och Umeå har bland Sveriges dyraste priser på den fronten. Du verkar tro att vi plankar för att det är roligt, eller för att vi är snåla. Då får jag säga till dig att du tappat verkligheten..

  11. Kjell

    Lennart, som ordförande Umeå Kommunföretag, (som äger alla kommunalägda bolag i Umeå) samt som ordförande i många kommunala nämnder och styrelser ,har du tydligen ett finger i allt som händer i vår kommun.

    Till om med i hur bussbiljetterna skall betalas! Du blir ju på så sätt nästan som en envåldshärskare, vilket inte är demokratiskt! Nu skall DU förbjuda Länstrafiken (ej kommunalägt) att använda sms-biljetter också! Det är väl deras problem!

  12. Mikael "MMN-o" Nordfeldth

    Det vore ju jättebra! Jag kan inte betala ö.h.t. varken med mitt Maestro-kort eller mitt telefon-kontantkort som sällan har fler kontanter än vad jag precis behöver för att ringa.

    OCH MAN KAN INTE BETALA MED GAMLA, HEDERLIGA VANLIGA PENGAR. Så tough luck, om man nu faktiskt tror att man skulle kunna få betalt för något från de som faktiskt är i åldern att bruka buss och inte är pensionärer…

  13. hans

    För ett tag ställde jag två enkla frågor till dig. Kanske har du svarat och jag har inte uppmärksammat det, eller?
    Alltså, frågorna igen:

    1. Du skrev att enligt lagen är länstrafiken huvudman och att därför kommunen inte kunde bedriva busstrafiken i egen regi. Frågan lyder då: har umeå kommun olagligt bedrivit busstrafik tidigare?

    2. Varför kan Skellefteå kommun bedriva busstrafik i egen regi utan inblandning av länstrafiken?

  14. Eax

    Det är skrämmande enkelt att fuska. Jag har en polare som inte har betalat en enda resa sedan sms-systemet infördes. Jag åker bil så jag vet inte exakt hur han gör, men jag gissar att det bara är att ändra datumet i sms’et, och sedan visa upp det för föraren. Klart och betalt(eller?)!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.