EU-medlemskapet gav ingen fri rörligt m.m.

Jag var och är en anhängare av medlemskapet i EU men det finns även misslyckanden. Hos oss i norra Sverige och norra Finland begränsades den fria rörligheten då kommunikationerna över Kvarken mer eller mindre försvann när det gäller persontransporter. Persontrafiken har minskat med över 90 % då kostnaderna för biljetter blivit för dyra.

Vi har inte heller blivit européer och ser till att kommunikationsstråken hålls öppna. Sverige har de senaste åren avstått från att stödja trafiken till mångas stora besvikelse och att man måste hoppas på de borgliga känns inte bra. Jag är helt övertygad om att ifall Finland fortfarande tillhört Sverige så skulle trafiken ha ordnats på samma sätt som Gotlandstrafiken. Nu när vi båda är med EU så måste detta ses ur ett Europeiskt perspektiv.

* Längden på lastbilar

När det gäller längden på lastbilar så ska inte Sverige gå med på att dessa kortas ner från 24 m till 18 m bara för att andra vill det. Vi behöver 24 m av två skäl och det är våra långa avstånd och kostnaderna som skulle öka för transporter. Fler bilar skulle också ge en betydande miljöpåverkan med mera utsläpp.

* Bravo

Det är helt rätt att dra ner på anslagen till inköp av skog som sedan bara ska stå och förfalla. Många gånger har den som skött skogen bra fått den inköpt då den egentligen borde säkra välfärden och miljön. Vi har satt av tillräckligt med skog för att klara den biologiska mångfalden, vi måste lämna enfalden av allt sparande av skog. Se i stället till att den sköts på ett långsiktigt hållbart sätt.

* Handeln

Jag känner igen hur Sandemo diskuterar handeln men en sak glömdes bort. Det var att handel som vet hur planeringen ska vara också var de som till sist lyckades stjälpa Entré Norr då det var på tapeten. Mycket krut ödslades på detta. Hade man gett fasen i det hade vi haft ett stort handelsområde som dom nu efterlyser. Vi var ju tidigare tvingad av dom att ändra strategi. Handeln borde tänka sig för före och inte efter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.