Arboretum Norr, EU:s strukturfonder och Homo

* Växter som lever i Norrland
För drygt 30 år sedan bildades stiftelsen Arboretum norr. Uppgiften är att vi ska få träd och buskar som passar vårt klimat och Arboretum norr ligger vid Umeälven vid Baggböle herrgård. Det finns fantastiskt många planterade växter där som kommit genom insamlig från hela världen och som växt på samma breddgrad men på andra ställen. Verksamheten bedrivs med små resurser och främst med bidrag från Umeå kommun men Arboretet får också bidrag från andra kommuner i utbyte mot växter men även enskilda intresserade personer har bidragit. Däremot har det inte gått att få statliga pengar för de satsar sina pengar i Alnarp istället för den stora genbank som finns i Arboretet. Nya tag kommer tas tillsammans med de andra stiftarna för att kunna uppfylla målsättningen om att få fram växter som passar våra breddgrader. Donationer och pengar är därför tacksamma tillskott. Men varför ska vi tvingas köpa växter uppdragna och lämpliga för andra delar av Sverige?

* EU:s strukturfonder
När den nya programperioden för dessa började så lade den nya regeringen ansvaret på Nutek. Alla vi som tidigare har hållit på med detta ifrågasätter vad de sysslar med. De har tagit på sig rollen som någon form av överpolis som snart ifrågasätter allt. Tidigare räknades offentliga bolag som offentliga medfinansiärer men det ifrågasätts nu. Kommunerna kan välja att driva viss verksamhet i bolag eller i förvaltning så vad är skillnaden? Man skulle kunna ge många exempel på de ärenden som är på väg upp där det är märkliga signaler men vi får väl hoppas att regeringen med Maud Olofson tar dom i örat. Objekt och innehåll ska inte behöva vara annorlunda än förra programperioden.

* Homos agerande
Homo åtalade Umeå kommun för diskriminering när en kristdemokrat hade en avvikande mening i två adoptionsärenden där två kvinnor ville adoptera sina partners biologiska barn. Umeå kommuns socialnämnd var positiv i sina yttranden men kommunen skulle enligt Homos syn ha varit skyldig till diskriminering när denna ledamot hade en annan uppfattning. Enligt kommunallagen har man rätt att ha annan uppfattning, som att avstyrka en adoption, och har då rätt att reservera sig. Vi har tyckt att detta har varit ett mycket märkligt agerande av den statligt tillsatta ombudsmannen. Själv har jag dessutom alltid varit tveksam till ombudsmän som inte anställs av organisationerna själva.

* Definition av miljöbilar
Vi tror inte på gratis parkering för s.k. miljöbilar i våra P-hus då man trots att de är miljöbilar stimulerar till ökat bilåkande. I Umeå behöver vi inte stimulera till mer bilåkande då vi ännu inte klarar luftkvalitetsnormen i centrum. Miljöbilar som i vårt fall varit etanoldrivna bidrar inte till en bättre luftmiljö även om bränslet är förnyelsebart. Dessutom kan man diskutera om miljö bara är utsläpp. Högerregeringens tolkning av miljöbilar är att det säljs en hel del bilar som är farliga för trafiksäkerheten. Vi ska rädda miljön men inte med bilar som gör att trafikdöden ökar vilket det har gjort kraftigt sedan den nya regeringen tillträtt vilket jag även påpekat tidigare.

3 kommentarer

  1. stenåke lindberg

    du pratar om att inte stimulera till mer bilåkande, men från min horisont ser det mer ut som det är precis ditåt det lutar.Ta och titta på lokaltrafiken i umeå, dess dåliga standard och livsfarliga bussar med ett biljettsystem som lurar chaufförenna ,resenärerna och inte minst skattebetalarna på miljontals kronor.Bussarnas och vägarnas kvallitet är under all kritik.Köp tillbaka lokaltrafiken innan det blir som med sockenbarnen man sålde iväg till de billigaste och sket i kvalliten.
    Vi måste väl ändå ha en fungerande lokaltrafik om vi vill sträva mot en bättre värld för kommande generationer. Det är väl ändå inte bara prat.

  2. Göran Bergqvist

    Utmärkt idé att inte stimulera till mer bilåkande men varje gång du bidrar till en utbyggnad av externhandlen på Ersboda, Klockarbäcken och Strömpilen, gör du just det: stimulerar mer bilåkande. Ett parkeringsgarage under Rådhusesplananden är samma sal, oavsett om det är gratis att parkera eller inte. Begrav planerna i stället för att gräva upp gatan och lägg pengarna på att stimuelra bilister att resa kollektivt i stället.

  3. Ericson

    Känns märkligt med detta uttalande från herr Holmlund med tanke på att han gärna ser ett nytt underjordiskt garage mitt i centrum!! Dessutom lär inte det planerade badhuset minska utsläppen heller. Vad beträäffar badhuset skulle nog jag ha föredragit att det byggts på Öbacka eller ev. hamrinsberget istället. Då har man närhet till det nya resecentret plus att om man byggde om Nus parkering till ett parkerings hus ist. skulle parkeringsproblemet vara löst genom en win-win lösning. Nus har flest besökare på dagtid under vardagarna och badhus har flest besökare under kvällar och helger = ett väl utnyttjat p-hus. Fördelen med ett Öbacka bygge hade även varit att närheten till NUS kunde gjort att man kunnat nyttja badhuset för rehab bad också. Det hade dessutom legat vackert vid älven med möjlighet till att expandera och bygga ett rekreations område i anslutning, kanske med en trevlig resturang och en äventyrslekpark likt den på Tomtebo. Jaja vad är väl en bal på slottet……

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.