Jag litar mer på SCB,s undersökning än kampanjorganisationen Svensk Näringslivs

När Svensk näringsliv presenterar sina undersökningar då vaknar höger alliansen till liv.
I dag har Svenskt Näringsliv presenterat sin kommunranking om hur företagen uppfattar det lokala förtagasklimatet och om kommunens service till företagen. Undersökningen genomförs endast bland Svenskt Näringslivs egna medlemmar.

I fredags offentliggjordes den studie ’ Näringslivsbarometern’som SCB och Sweco Eurofutures genomfört bland företag i Umeå som hade ett ärende i kommunen under år 2007, 346 företag har svarat. Näringslivsbarometern är ett led i den handlingsplan som vi beslutade om i Näringslivs- och planeringsutskottet i maj 2007..

Handlingsplanen syftar till att utveckla både dialogen med och servicen till vårt lokala näringsliv. Vi strävar efter att erbjuda vårt lokala näringsliv bästa möjliga service. Det skall vara enkelt att komma i kontakt med kommunen, handläggningen av ärenden skall vara snabb och enkel och bemötandet skall kännetecknas av öppenhet och dialog.

För att få ett underlag till hur våra lokala företag uppfattar kommunens service har vi genomfört ’Näringslivsbarometern’ Barometern ger oss ett betyg på hur i kommunen klarar vår services till näringslivet. Resultatet visar att företagen i stort sett är nöjda med vår service ( Nöjd-kundindex, NKI värde på 65) men den har också identifierat områden där utveckling och förbättringar av servicenivån är angelägna och det är precis vad vi har som mål och ambition med vår handlingsplan.

Svenskt Näringslivs ranking ger tyvärr oss ingen vägledning på vilka områden och på vilket sätt vi skall förbättra vår service till näringslivet. Däremot ger SCB: S och Sweco Eurofutures studie oss ett underlag till förbättringar avseende t ex tillgänglighet, handläggningstider och kostnader för olika ärenden.

Värt att notera är att Svenskt Näringslivs undersökning ger kommens service till företagen sämre betyg än de företag som enligt "Näringslivsbarometern", SCB:s undersökning haft ett ärende i kommunen 2007 och således haft en reell erfarenhet av kommunens serviceutbud. Attityden till kommunens service är således sämre än den faktiska erfarenheten. Det visar på att vi i kommunen måste utveckla både dialogen och informationen till företagen om kommunens verksamhet och tjänster.

Jag noterar med stor förundran att alliansens företrädare inte ens bryr sig om att kommentera ’Näringslivsbarometerns’ resultat trots att den avser våra konkreta kontakter med våra lokala företag. Attityderna tycks hos alliansen vara mer angelägna än hur vi i realiteten sköter våra ärenden för företag i kommunen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.