Regionstyrelse, reformflopp och vägarna

Idag ska vi ha regionstyrelse och LAKO, ett samrådsorgan mellan kommuner och landsting. Det är väl inga riktigt stora frågor som är på dagordningen och vi väntar och väntar på att regeringen fattar beslut om regionkommun så att förberedelserna får ta fart. Jag förstår inte varför regeringen inte kommer till skott i detta demokrati- och effektiviseringsprojekt.

Våra möten ska hållas på Umeå flygplats eller Alvik som det heter. Vi får väl vänta och se men ett namnbyte är på sin plats. Vi som flyger har sett förändringarna och det känns spännande. Däremot har jag flera gånger tagit upp med SAS varför man inte får ett sms så att man kan checka in på hemresorna när man checkat in utresan (eller den första resan). Jag trodde det var bara jag som hade problem med detta men det verkar röra sig om ett systemfel.

* Reformflopp
Det har nu visat sig att ytterligare en reform från högerregeringen är en riktig flopp och det är den så kallade hyresgarantin. Garantin skulle vara till för personer utan fast inkomst som skulle få ett förstahands hyreskontrakt. Det är endast 14 ungdomar i hela landet som fått ett kontrakt då endast 12 kommuner har trott på iden och ställt upp på det nya systemet som innebär att kommunen borgar för hyran i sex månader under 2 år.

* Objektiva forskare
I gårdagens blogg tog jag upp att den forskare som i sin forskning kritiserade systemlösningen i Umeå inte kunde anses som objektiv forskning. Självklart väntade jag inget annat än att han skulle försvara sig och påstå att hans bostadsförhållande i närheten av vägen inte hade någon betydelse. Då blandar han ihop det till att jag som bor i centrala stan inte skulle kunna agera som politiker för att få bort vägarna. Det innebär att han dessutom inte förstår vad politikens uppgift är och att politik är att påverka förhållanden som är fel.

Jag sa också att jag förstod att Ulf Landström som person och boende i närheten av vägen kanske inte gillade vägen men att nyttja det som forskning tror jag inte en sekund på. Det finns ingen annan lösning för att klara luftkvaliteten i centrala stan än att bygga bort detta genom så kallade ringleder som byggs så att trafiken går att styra bort. Det är miljöexperter och andra planerare fullständigt överens om.

En kommentar

  1. Göran Bergqvist

    Du skriver att det inte finns något annat sätt än att bygga fler vägar. Det är fel, man kan minska trafiken. I åtgärdsprogrammet har du själv beslutat om en rad åtgärder för att minska trafiken. Bara att göra, varför inte i dag. Börja med miljözon och att ta bort parkeringsplatser i stan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.