Vill Järnhusen göra resecentra?

För Umeå kommun pågår byggandet av resecentra för fullt både vid universitetssjukhuset/universitetet och i Hörnefors på samma sätt som sker i Nordmaling och Örnsköldsvik. Detta enligt det huvudavtal som finns för Botniabanan.

Däremot där det tidigare fanns resecentra skulle staten ha kvar ansvaret med sin organisation, Järnhusen. Hur uppdraget ser ut från staten till sitt bolag vet jag dock inte men det känns som om de inte har speciellt hög fart för att bygga och göra klart det resecentra som ska finnas vid eller i närheten till den nuvarande järnvägsstation som kommer att heta Umeå C.

Där ska verksamheten samordnas med busstationen för att det ska bli bättre för resenärerna. Annan verksamhet som finns där ska flyttas men i stort sett händer ingenting. Men det är märkligt att frågan att se till att det finns resecentra inte går fortare och även om ansvarsfrågan är Järnhusens.
 
Staten bör ta sig en funderare och kanske överväga om inte resecentra ska tillhöra Banverket istället och ingå i infrastrukturen. Detta eftersom det numera finns möjlighet för olika operatörer att trafikera järnvägen och att de i så fall får betala avgifter, både för nyttjande av räls men även resecentra. Oavsett så hoppas jag att arbetet tar ordentlig fart så att även Umeå C blir klart i tid.
 
 
* Skidåkning är billigt
Läste i gårdagens nättidning att ett årskort på Nydala konstsnöspår kostar 500 kr per år. 500 kr per år för att nyttja en anläggning är billigt om man jämför med nyttjandet av andra anläggningar. Jag vet inte exakt vad ett årskort kostar när det gäller utförsåkning men för 500 kr åker du inte många dagar.
 
Att hyra ishallar kostar 280 kronor i timmen, och då kan visserligen fler åka per timme. IFK blev ansvarig för konstsnöspåret när det byggdes och jag tycker att de har en prissättning som är låg för de som vill nyttja spåret.
 
Tidigare har det funnits en uppfattning om att skidåkning ska vara gratis men ett konstsnöspår är en anläggning, precis som andra anläggningar, vilket kostar pengar. Det stora problemet för de flesta utövare torde istället vara den kostnadsexplosion som skett på utrustning. Ta bara skidvallorna som ett exempel eller hockeyklubbor för ishockeyspelarna.
 
 
Etiketter: , ,

2 kommentarer

  1. Urban Bengtson

    Att ta betalt för konstsnösåret är väl riktigt med extra kostnader för IFK Umeå. Men Umeå Fritid och IFK säger att det gäller hela säsongen, dvs även när natursnön kommer. Gäller då åkkortet på andra natursnöspår kommunen sköter eller får man lösa nytt där? Eller är det utan betalning på andra ställen? Stämmer det att IFK Umeå betalar hela elförbrukningen på Nydalaspåret? Så står det på kommunens hemsida. Är det för hela säsongen? Vem betalar andra elspår i Umeå då? Föreningarna? Det står också att IFK betalar en del av spårprepareringen. Hur mycket och hur länge? Har Umeå politiker svar här?

  2. TC

    Allemansrätten gör det OLAGLIGT att ta ut en avgift för dem som vill åka skidor i naturen vintertid då det inte krävs någon konstsnö o dagtid då elljusspåret inte behöver vara tänt. De preparerade spåren i allas vår skog är inte inhägnade så därför är det omöjligt att åtala någon som väljer att åka skidor i dessa spår som ju ligger i den Allenamsrättsskyddade skogen som ALLA får åka skidor i helt gratis.
    När det gäller resecentrana så är det absurdt att lilla Umeå ska ha TVÅ resecentra o TVÅ stopp med bara någon minuts mellanrum. Umeås enda resecentra, inlusive bussar, borde vara Umeå Östra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.