Regeringens politik gör att kostnaderna för basindustrin kommer att öka med 28 miljarder kronor för sina sjötransporter. Det innebära både att sjötransporterna är hotade och basindustrin.
Det har inte blivit någon ny sodapanna i Obbola om det beslutet kommit före investeringen. Jag är både förbannad och ledsen att inte detta kom upp i TV debatten i går.
Regeringen medverkar till att basindustrin är hotad samtidigt som de slår sig för bröstet och framhäver RUT som räddningen av jobben, men vem har råd att köpa RUT om industrin försvinner.
Det här beror på att Bottenhavet har 15 gånger hårdare regler för svavelutsläpp än alla andra hav och det är inte ett miljövänligare alternativ att det gods som går på havet förs över till lastbil och det finns inte utrymme på järnvägen. Jag vet att Norrländska företag funderar på att frakta ut över Norge.
Så här förändras reglerna. De nya reglerna innebär att gränsvärdet för svavel i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen sänks från 1,5 procent idag till 0,1 viktprocent år 2015 och från dagens 4,5 procent globalt till 0,5 viktprocent senast år 2025.
Det är det här som gör att det finns ett riktigt hot mot våra basnäringar. Den här typen av regler ska vara lika över hela världen och Sverige har sovit när IMO fastställde dessa.
Senaste kommentarerna