Regeringen skiter i basindustrin och sjöfarten och slåss för RUT

 

Regeringens politik gör att kostnaderna för basindustrin kommer att öka med 28 miljarder kronor för sina sjötransporter. Det innebära både att sjötransporterna är hotade och basindustrin.
Det har inte blivit någon ny sodapanna i Obbola om det beslutet kommit före investeringen. Jag är både förbannad och ledsen att inte detta kom upp i TV debatten i går.
Regeringen medverkar till att basindustrin är hotad samtidigt som de slår sig för bröstet och framhäver RUT som räddningen av jobben, men vem har råd att köpa RUT om industrin försvinner.
Det här beror på att Bottenhavet har 15 gånger hårdare regler för svavelutsläpp än alla andra hav och det är inte ett miljövänligare alternativ att det gods som går på havet förs över till lastbil och det finns inte utrymme på järnvägen. Jag vet att Norrländska företag funderar på att frakta ut över Norge.
Så här förändras reglerna. De nya reglerna innebär att gränsvärdet för svavel i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen sänks från 1,5 procent idag till 0,1 viktprocent år 2015 och från dagens 4,5 procent globalt till 0,5 viktprocent senast år 2025.
Det är det här som gör att det finns ett riktigt hot mot våra basnäringar. Den här typen av regler ska vara lika över hela världen och Sverige har sovit när IMO fastställde dessa.

3 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Ja, svavelhalten sänks men det gäller ju alla fartyg till och från Norra Europa,och största delen av vår skogsindustri exporterar till Europa, hur blir det då en konkurrensnackdel?
    Kommer skogsprodukterna från Nordamerika så måste även de köra på denna låga svavelhalt.

    Hur räknar du 28 miljarder? Så mycket bunkers bränner inte den totala sjöfarten upp för transporter till och från Sverige att det motsvarar så mycket.

    Sen gäller redan nu vid hamnliggande 0,1% svavelhalt, miljön måste ju gå före

  2. Mr Cool

    Lennart fortsätter att trampa på i ullstrumporna. Han glömmer ”avsiktligt” oppositionens planerade skattehöjningar på energi samt drivmedel och dess inverkan på industrins konkurrenskraft likväl som målsättningen att slå ut transportnäringen (lastbil)medelst hårdare krav på just Svenska åkare. Fackliga krav på högre löner kommer ytterligare att påverka produktionskostnaderna och försämra konkurrensläget. Sossarna har tydligen glömt vad som hände med varvs och tekoindustrin samt varför det hände. 150000 jobb har försvunnit utomlands de senaste 5 åren. Kommunister i regeringen NEJ tack!!!

  3. Ronny Kassman

    Jättebra att det finns politiker som Lennart förstått och driver denna fråga.
    Utan en konkurenskraftig industri kommer det att innebära betydande negativa konsekvenser för sverige och norrland.
    Dessutom är det en miljömässig katastrof att transporter överflyttas från sjöfart till vägtransporter.
    Ronny Kassman ordf pappers avd 29 Obbola

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.