Börjar styrelsen i Trafikverket att styra?

Det är en berättigad fråga efter att ha sett på nyheterna att man ska göra sig av med 1100 arbetstillfällen och satsa 2 till 3 miljarder på drift och underhåll av vägar och järnvägar.

En snabbreflektion är att det måste vara väldigt dyr personal när 1100 jobb ger så mycket pengar. I pressmeddelandet skrivs också att sammanslagningen mellan Banverket och Vägverket gör att man nu kan effektivisera verksamheten. Resurser som ska satsas på verksamheten.
 
Det var ju meningen med allt ihop och varför gjorde man inte den rationaliseringen omedelbart när verksamheterna slogs ihop? Det kan man fundera över och då kanske tågen hade fungerat bättre i vinter för det är ju en tid sedan sen besluten om samgående fattades.
 
I planerna ingår också att det blir färre kontor, en bantad administration och sänkta kostnader för entreprenader. På det sistnämnda finns stora summor att hämta och det gäller främst den överstandard man i vissa fall bygger med hänvisning till den samhällsekonomiska nyttan. Bara på de billagare alternativen på Kullakorsningen och den Västra länken vid Prästsjön sparas nog minst 350 miljoner om de tidigare kostnadskalkylerna håller.
 
Så man undrar varför inte dessa direktiv gavs direkt vid sammanslagningen? Varför behöver det ta tre år innan effekterna för underhållet blir märkbara. Regeringen måste snarare ge tydliga signaler om sättet med nettovärdekvoter och dess påverkan på projekten som driver upp kostnaderna. Delar av projekten blir dyrare än nödvändigt och Trafikverket skulle kunna spara mycket pengar om man i hela landet jobbade efter synsättet som vi har i Umeå.
 
Hellre fler mil med bättre vägar och järnvägar än dyra onödiga lösningar. Det känns konstigt att jag som kommunalråd måste agera för att få ut pengar till fler. Infrastrukturen är viktig både för näringslivet och för jobben.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.