Riksrevisionens granskning av Botniabanan handlar lite om Botniabanan
Man kan inte bli annat än förvånad över Riksrevisionens yttrande om Botniabanan då den till liten del handlar om just den.
Man jämför också äpplen och päron då man i kostnaderna tar med kapitalkostnaderna vilket man inte gör det då man direktfinanserar alla andra projekt så visst finns en kapitalkostand även där på samma sätt som när Botniabanan bygggdes via bolag
Ta och läs Botniabanans pressmeddelande
Datum Förvirrande om Botniabanan!
2011-06-20 1(1) Korta fakta om Botniabanan Botniabanan AB har på statens uppdrag byggt Botniabanan, en kustnära järnväg från Ångermanälven via Örnsköldsvik, Husum, Nordmaling och Hörnefors till Umeå. Sträckan omfattar 19 mil järnväg med 143 broar och 16 tunnlar till en sammanlagd längd av 25 kilometer. Majoriteten av alla norrlänningar bor vid kusten och befolkningsunderlaget i Botniabaneområdet inklusive Ådalsbanan omfattar cirka 350 000 människor. Botniabanan förkortar restiderna väsentligt och arbets- och studiependling underlättas. Orternas olika karaktär gör att de kompletterar varandra mycket väl. Med en rakare järnväg med mindre lutning klarar godstågen att dra minst 40 % tyngre last än på dagens kurviga och backiga stambana. Botniabanan bidrar till en bättre miljö; bl.a genom minskade koldioxidutsläpp när trafik flyttas från väg till järnväg. Dessutom skapas ca. 7 000 årsarbeten under byggtiden. Samtidigt har berörda kommuner byggt resecentrum/stationer, bl.a. Umeå Ö, som är Norrlands viktigaste målpunkt med 35 000 människor inom ca. 1 km:s radie. Etapp 1, Örnsköldsvik – Husum, togs i drift för godstrafik oktober 2008. Etapp 2, Nyland – Örnsköldsvik, vilken ansluter till Ådalsbanan, överlämnades till Banverket den 15 oktober 2009. Etapp 3, Husum– Umeå, och därmed hela banan, stod klar och invigdes i augusti 2010. Mer information finns på vår hemsida www.botniabanan.se BOTNIABANAN AB (publ) Box 158 • 891 24 ÖRNSKÖLDSVIK • Tel 0660-29 49 00 • Fax 0660-29 49 10 • www.botniabanan.se Besöksadress: Strandgatan 7 S0075-14
Senaste kommentarerna