Riksrevisionens granskning av Botniabanan handlar lite om Botniabanan

Man kan inte bli annat än förvånad över Riksrevisionens yttrande om Botniabanan då den till liten del handlar om just den.

Man jämför också äpplen och päron då man i kostnaderna tar med kapitalkostnaderna vilket man inte gör det då man direktfinanserar alla andra projekt så visst finns en kapitalkostand även där på samma sätt som när Botniabanan bygggdes via bolag

 

Ta och läs Botniabanans pressmeddelande

Datum Förvirrande om Botniabanan!

 

PRESSMEDDELANDE

 

De senaste dagarnas debatt om Botniabanan utifrån Riksrevisionens granskningsrapport om Botniabanan och järnvägen längs Norrlandskusten som blev offentlig fredagen den 17 juni 2011, har varit intensiv men också förvirrande.
Botniabanan har blivit ett samlingsbegrepp långt vidare än dess egentliga definition.
Botniabanan omfattar 19 mil nybyggd järnväg från Västeraspby vid Ångermanälven till Umeå enligt det huvudavtal som Staten och berörda kommuner avtalade 1997.
Riksrevisionen har granskat om regeringen, Banverket/Trafikverket och Botniabanan AB har genomfört planering och byggande på ett effektivt sätt så att ändamålen uppnås.
Resultatet av granskningen uppvisar brister i beslutsunderlag, planering, information om i första hand järnvägsstråket mellan Stockholm och Kramfors, dvs Ostkustbanan och Ådalsbanan, samt genomförande av följdinvesteringar på dessa banor som behövts för att nå fastställda ändamål i Botniabaneavtalet.
Till följd av funna brister har Riksrevisionen lämnat rekommendationer till Trafikverket och regeringen men inte till Botniabanan AB.
– Avsaknaden av kritik i rapporten mot Botniabanan AB:s genomförande av sitt uppdrag tolkar vi snarare som beröm, säger VD Lennart Westberg. Men det är olyckligt att Botniabanebegreppet vidgats och med all den sifferexercis om totalkostnader och indexeringar, ofta godtycklig, som förekommer i rapporten. Som aktiebolag som årligen granskats enligt god revisionssed vet vi exakt vad Botniabanan kostat.
– Det är givetvis bra att stora infrastrukturprojekt granskas så att erfarenheter tas tillvara för förbättringar i framtida projekt. Botniabanan AB har själva bidragit till detta genom att lämna en diger slutrapport som finns att läsa på vår hemsida, säger han vidare.
Ytterligare information lämnas av VD Lennart Westberg, telefon 070-5794901.
 
 
 

2011-06-20 1(1) Korta fakta om Botniabanan Botniabanan AB har på statens uppdrag byggt Botniabanan, en kustnära järnväg från Ångermanälven via Örnsköldsvik, Husum, Nordmaling och Hörnefors till Umeå. Sträckan omfattar 19 mil järnväg med 143 broar och 16 tunnlar till en sammanlagd längd av 25 kilometer. Majoriteten av alla norrlänningar bor vid kusten och befolkningsunderlaget i Botniabaneområdet inklusive Ådalsbanan omfattar cirka 350 000 människor. Botniabanan förkortar restiderna väsentligt och arbets- och studiependling underlättas. Orternas olika karaktär gör att de kompletterar varandra mycket väl. Med en rakare järnväg med mindre lutning klarar godstågen att dra minst 40 % tyngre last än på dagens kurviga och backiga stambana. Botniabanan bidrar till en bättre miljö; bl.a genom minskade koldioxidutsläpp när trafik flyttas från väg till järnväg. Dessutom skapas ca. 7 000 årsarbeten under byggtiden. Samtidigt har berörda kommuner byggt resecentrum/stationer, bl.a. Umeå Ö, som är Norrlands viktigaste målpunkt med 35 000 människor inom ca. 1 km:s radie. Etapp 1, Örnsköldsvik – Husum, togs i drift för godstrafik oktober 2008. Etapp 2, Nyland – Örnsköldsvik, vilken ansluter till Ådalsbanan, överlämnades till Banverket den 15 oktober 2009. Etapp 3, Husum– Umeå, och därmed hela banan, stod klar och invigdes i augusti 2010. Mer information finns på vår hemsida www.botniabanan.se BOTNIABANAN AB (publ) Box 158 • 891 24 ÖRNSKÖLDSVIK • Tel 0660-29 49 00 • Fax 0660-29 49 10 • www.botniabanan.se Besöksadress: Strandgatan 7 S0075-14

 

4 kommentarer

  1. Lena

    detta är en partsinlaga med avsikten att med missvisande siffror och begrepp leda i bevis att innfrastruktursatsningar utanför storstadsregionerna inte är lönsamma och följdaktigen inte ska genomföras…

  2. Nisse

    Lennart, du måste ändå hålla med om dels att Botniabanan blev mycket dyrare än vad som förutsetts och dels att aktuella förseningar i trafiken absolut missgynnar pendlare som har fssta arbetstider, som pedagoger vid UMU och sjukvårdspersonal. Antagligen, föredrar de att ta buss, betydligt smidigare och billigare för skattebetalarna, om bara tiderna stämmer.

  3. Lennart Holmlund

    Svar till Nisse (2011-06-20 20:42)
    Nej inte en enda krona förutom de ökade standardkrav som Banverket krävde och de kostnader som överklagande gav. Det är det enda projekt som utifrån de krav som ställdes har klarat kostnaderna och det beror på att det bildades ett bolag och att man därmed inte satt fast i det förlegade statliga anslagssystemet som gjorde att bland annat Ådalsbanans start tvingades senareläggas ett år. statens system om investeringar i stor infrastruktur är kostnadsdrivade då du inte kan kan bygga på ett rationellt sätt, vilket Botniabanan gjorde

  4. Lennart Holmlund

    Svar till Lena (2011-06-20 14:23)
    Visst är det så men då måste de också bero vilken beställning någon gjort av projektet. De vet ju inte ens att Botniabanan går mellan Umeå och Kramfors

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.