Kvarkentrafiken går men hur länge och vad går att göra

 

Kvarkentrafiken är igång igen efter att konkursförvaltaren startat den, och han startade den genom att sänka priserna för persontrafiken. Konkursen har överklagats av den som bad sig i konkurs och visst frågar man sig om orsaken till detta.
Från Umeå har vi fått ta vad staten gör i Finland nämligen att upphandla person trafiken som egentligen blir ett stöd för det har enbart varit ett företag som lämnat in anbud. Vad som nu kommer att hända får vi väl se men jag tycker vårt hamnbolag gör rätt som säger att vi ska ha ut våra hamnavgifter och jag tror också Vasa är inne på samma linje.
Det har visat sig att nuvarande upplägg inte håller, inte för det offentliga och inte heller för ett bolag som ska driva detta på företagsmässiga villkor. Jag ser till min förvåning att Nordebro den politiska chefredaktören på VK inbillar sig att om RG skulle försvinna så skulle marknaden jubla med öppna armar. Möjligen skulle de jubla de som får en lång färd med lastbil runt över Haparanda.
Det finns inga vägar som går att klara av på kommersiella villkor och vägen över Kvarken är en Europaväg och alla andra Europavägar står staterna för. Steterna måste ta ett långsiktigt ansvar för E12 mellan Sverige och Finland

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.