Dåligt trafikvett av cyklister i Umeå (uppdaterad=

Dåligt trafikvett av cyklister i Umeå

Dåligt trafikvett av cyklister i Umeå. Det finns en orsak att jag säger dåligt trafikvett. På bilden ser ni hur skyltningen ser ut och ni ser också att det på den här sträckan var det markerat i gång och cykelvägen. I går gick från Preem på västerslätt och hem till Brogatan och då mötte jag 31 cyklister och det var endast tre som körde på rätt sätt. på bilden ser ni en cyklist och fotgängare. De går på rätt sida och cyklar på rätt sida. Man ska gå på vänster sida i markeringen och cykla på höger sida där markeringen för cykling finns. Jag undrar hur det är med läsförståelsen och bilduppfattningen när man gör fel. Jag har tagit upp detta med regler i en tidigare blogg och sökte sedan efter information om vilka regler som gäller. Det var inte lätt att finna den informationen på ett kort och begripligt satt. Det som jag ändå kände mest för var en artikel i ÖP , Östersundsposten som jag nedan citerar och så här såg den ut

Har du koll på trafikreglerna?
När gäller väjningsplikt? Om du vill vara säker på att du gör rätt när du korsar en väg ska du alltid iaktta väjningsplikt – den gäller nästan alltid. Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller bestämmelserna för gående. Du får endast korsa vägen om det kan ske utan fara för den övriga trafiken. Det är inte förbjudet att som cyklist korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du cyklar över ett övergångsställe har du alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Får jag cykla mot enkelriktat? Nej.
Får jag cykla på trottoaren? Nej.
Måste jag ha hjälm? Ja, om du är under 15 år.
Får jag skjutsa på pakethållaren? Nej. Man får endast ha passagerare om cykeln har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna. Har man det får man ha passagerare om följande regler följs: Den som åker med måste vara under 10 år. Du som kör måste vara minst 15 år. Du kan också ha två barn under 6 år på cykeln men då måste du ha fyllt 18 år.

Utrustning på cykeln – vad säger lagen? Utrustningskraven är: ringklocka, broms, belysning och reflexer fram- och baktill samt reflexer åt sidan.

Hur cyklar jag på en delad gång- och cykelbana? Du ska cykla på höger sida av körbanan om inte markering på skylt och bana anger något annat. Du får cykla på körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.

Är det olagligt att cykla onykter? Cykel är ett fordon och får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen.

Den som cyklar är fordonsförare och ska följa de trafikregler som gäller för alla förare av fordon. För cyklister gäller bland annat att:
– Stanna för rött ljus vid trafiksignal och vid vägmärket ”Stop”

– Stanna vid stopplinjen och fullgöra väjningsplikten mot fordon på den korsande vägen.

– Iaktta högerregeln den som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.

– Vid ett obevakat övergångställe har fordonsförare väjningsplikt mot gående.

Så mycket måste du böta:
– Kört cykel utan belysningen tänd vid mörker: 500 kronor.

– Kört cykel i fel typ av körfält: 500 kronor

– Otillåten skjutsning på cykel (både förare och passagerare får böta): 500 kronor.
– Inte gett tecken vid sväng: 500 kronor.

– Hållit för kort avstånd till framförvarande fordon med cykel: 1 000 kronor.

– Inte stannat för gående vid obevakat övergångsställe med cykel: 1 500 kronor

Det finns som ni ser massor med regler som man ska följa. Jag tror tyvärr detta är lågprioriterat hos polisen möjligen gör de kontroller av belysningen på cyklarna. Jag tror det ur samhällets synpunkter vore större nytta med åtgärder mot cyklisterna än att göra som trafikverket gör, sänker hastigheten på många vägar med minst 10 km för bilisterna.

Jag har varit inne på det tidigare att kommunen borde få möjlighet att ha ha hastighetskontroller på det kommunala nätet och därmed få ta böterna eller vad det nu heter. Även när det gäller gång och cykel borde det finnas lokala trafikvakter som kontrollerar att trafik regler följs och som får bötfälla eller ta trafikavgifter av de som gör fel. Jag tror att anarkin främst hos cyklisterna beror på viss del att det är aldrig någon som åker dit oavsett hur man beter i trafiken.

5 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Jag har läst alla tillämpliga trafikföreskrifter och kan ge dig med beröm godkänt, eftersom jag bara hittade ett enda fel.

    Det är helt förbjudet att cykla på övergångsställen för gående. Det är däremot tillåtet att leda cykeln på ett övergångsställe.

    Jag håller helt med dig om att kommuner bör ha rätt att anställa egna trafikvakter, som tar ut böter av cyklister. Men det måste också vara möjligt att ta ut böter av kommuner, som genom felaktig skyltning lurar cyklister att det är tillåtet att cykla på trottoarer. Om bilden är från Umeå, så bör Umeå kommun böta minst en miljon kr för felaktig skyltning. Bilden visar en trottoar och inget annat. Trottoaren är för smal för att kunna fungera som delad gång- och cykelbana på ett trafiksäkert sätt.

    Det finns dessutom inget lagstöd för delade gång- och cykelbanor i Sverige. Det finns föreskrifter om vägars och gators utformning, och där finns ingenting sådant. Vad som däremot är sant är att cyklisten på bilden inte kan bötfällas för det allvarliga trafikbrott, som han faktiskt begår, eftersom han har följt en felaktig skyltning. Du har helt rätt i att det är tillåtet att cykla på körbanan, även om det finns cykelbana. Det gäller inte bara när det är lämpligare med hänsyn till färdmålet, utan öht när det är mer lämpligt.

    Att det för närvarande saknas särskilt lagstöd för kommunala trafikvakter, som tar ut böter av cyklister, hindrar inte kommunen att anställa väktare, som stoppar cyklister, som begår trafikbrott, och håller fast dem tills polis anländer och skriver ut böterna.

    Det torde också vara tillåtet för kommuner att transportera bort felparkerade cyklar på samma sätt som gäller för felparkerade bilar. Det är inte tillåtet att parkera cyklar på trottoarer. Felparkerade cyklar utgör en fara för gående, och i synnerhet för synskadade.

    Det är tillåtet att gå, även om man är sjuk, trött, handikappad, påverkad av droger eller okunnig om vilka trafikregler som gäller. Det vore därför klart olämpligt att ge eventuella kommunala trafikövervakare befogenhet att ta ut böter för ”trafikbrott” även av gående. Andra trafikanter måste ta hänsyn till att gående inte alltid uppträder korrekt i trafiken.

    Naturligtvis måste även kommunala trafikplanerare ta hänsyn till detta, vilket motiverar kravet att kommuner bör kunna bötfällas för en felaktig skyltning. På trottoaren på bilden finns inget som helst skydd för gående som – oavsett orsak – råkar ta ett felsteg.

    Du glömde f.ö. en sak och det är att det är tillåtet att cykla på gågator (om det inte är förbjudet enligt lokala trafikföreskrifter), men att högsta tillåtna hastighet för cyklist i det fallet är ”gångfart”. Eftersom ”gångart” inte är närmare definierat i trafiklagstiftningen kan med detta begrepp inte anses annat än den hastighet varmed gående rör sig, vilket innebär att det i princip är förbjudet för cyklister att köra om gående.

    Enligt danska mätningar är gångfart i praktiken mellan 2,2 km/h (äldre person med rollator) och 5,4 km /h (ung och rask person). Högre hastighet är att anse som löpning och ej som gångfart. Eftersom det i praktiken är svårt att hålla balansen på en cyckel vid så låg fart, bör alla kommuner införa förbud mot cykling på gågator i sina lokala trafikföreskrifter.

    Alla inser ju att det vore ologiskt att förbjuda cykling på breda gågator men tillåta cykling i höga hastighet på smala trottoarer, som den på bilden. Skulle det vara tillåtet att köra bil på trottoaren om den felaktigt vore skyltad som motorväg? Man måste kunna kräva så mycket trafikvett av alla fordonsförare (även cyklister) att de inser felaktig skyltning.

  2. Britta

    Vilket bra inlägg. Jag promenerar ofta och många cyklister tar ingen hänsyn till gående. Sveper förbi en på trottoaren utan att sakta ned och så nära att man nästan blir påkörd. I förra veckan kom en cyklist mot rött ljus framför mina fötter på ett övergångsställe. Det är väl bra att folk cyklar istället för att ta bilen, men lite mera respekt i trafiken vore önskvärt.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Tack Britta och jag är glad över vad du skriver. cyklister visar ingen hänsyn för andra och följer inte de regler som gäller

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.