Dåligt trafikvett av cyklister i Umeå (uppdaterad=
Dåligt trafikvett av cyklister i Umeå. Det finns en orsak att jag säger dåligt trafikvett. På bilden ser ni hur skyltningen ser ut och ni ser också att det på den här sträckan var det markerat i gång och cykelvägen. I går gick från Preem på västerslätt och hem till Brogatan och då mötte jag 31 cyklister och det var endast tre som körde på rätt sätt. på bilden ser ni en cyklist och fotgängare. De går på rätt sida och cyklar på rätt sida. Man ska gå på vänster sida i markeringen och cykla på höger sida där markeringen för cykling finns. Jag undrar hur det är med läsförståelsen och bilduppfattningen när man gör fel. Jag har tagit upp detta med regler i en tidigare blogg och sökte sedan efter information om vilka regler som gäller. Det var inte lätt att finna den informationen på ett kort och begripligt satt. Det som jag ändå kände mest för var en artikel i ÖP , Östersundsposten som jag nedan citerar och så här såg den ut
Har du koll på trafikreglerna?
När gäller väjningsplikt? Om du vill vara säker på att du gör rätt när du korsar en väg ska du alltid iaktta väjningsplikt – den gäller nästan alltid. Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller bestämmelserna för gående. Du får endast korsa vägen om det kan ske utan fara för den övriga trafiken. Det är inte förbjudet att som cyklist korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du cyklar över ett övergångsställe har du alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
Får jag cykla mot enkelriktat? Nej.
Får jag cykla på trottoaren? Nej.
Måste jag ha hjälm? Ja, om du är under 15 år.
Får jag skjutsa på pakethållaren? Nej. Man får endast ha passagerare om cykeln har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna. Har man det får man ha passagerare om följande regler följs: Den som åker med måste vara under 10 år. Du som kör måste vara minst 15 år. Du kan också ha två barn under 6 år på cykeln men då måste du ha fyllt 18 år.
Utrustning på cykeln – vad säger lagen? Utrustningskraven är: ringklocka, broms, belysning och reflexer fram- och baktill samt reflexer åt sidan.
Hur cyklar jag på en delad gång- och cykelbana? Du ska cykla på höger sida av körbanan om inte markering på skylt och bana anger något annat. Du får cykla på körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.
Är det olagligt att cykla onykter? Cykel är ett fordon och får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen.
—
Den som cyklar är fordonsförare och ska följa de trafikregler som gäller för alla förare av fordon. För cyklister gäller bland annat att:
– Stanna för rött ljus vid trafiksignal och vid vägmärket ”Stop”
– Stanna vid stopplinjen och fullgöra väjningsplikten mot fordon på den korsande vägen.
– Iaktta högerregeln den som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.
– Vid ett obevakat övergångställe har fordonsförare väjningsplikt mot gående.
—
Så mycket måste du böta:
– Kört cykel utan belysningen tänd vid mörker: 500 kronor.
– Kört cykel i fel typ av körfält: 500 kronor
– Otillåten skjutsning på cykel (både förare och passagerare får böta): 500 kronor.
– Inte gett tecken vid sväng: 500 kronor.
– Hållit för kort avstånd till framförvarande fordon med cykel: 1 000 kronor.
– Inte stannat för gående vid obevakat övergångsställe med cykel: 1 500 kronor
Det finns som ni ser massor med regler som man ska följa. Jag tror tyvärr detta är lågprioriterat hos polisen möjligen gör de kontroller av belysningen på cyklarna. Jag tror det ur samhällets synpunkter vore större nytta med åtgärder mot cyklisterna än att göra som trafikverket gör, sänker hastigheten på många vägar med minst 10 km för bilisterna.
Jag har varit inne på det tidigare att kommunen borde få möjlighet att ha ha hastighetskontroller på det kommunala nätet och därmed få ta böterna eller vad det nu heter. Även när det gäller gång och cykel borde det finnas lokala trafikvakter som kontrollerar att trafik regler följs och som får bötfälla eller ta trafikavgifter av de som gör fel. Jag tror att anarkin främst hos cyklisterna beror på viss del att det är aldrig någon som åker dit oavsett hur man beter i trafiken.
Senaste kommentarerna