Slutskedet av ringlederna byggs för fullt nu måste kommunen planera sin del så luften blir bra

Umeåprojektet hade ett övergripande mål. Det lät enkelt men ställer krav på genomförande. Målet var att minska trafiken i centrum för att klara av miljökraven. Det innebär att man måste få bort all eller så mycket genomfartstrafik som det går. För att bilisterna skulle ha alternativ skulle trafiken ut i en ring. E4 och E12 skulle ut ur centrum och till slut blev det en ny E4 efter Kolbäcksvägen och över kolbäsckrsbron och söderut vid rondellen inte långt från IKEA.

Först var det meningen att den skulle gå i ett västligt läget och upp till OBS rondellen. Det avslogs efter ett överklagande och nya sträckor blev det. Kolbäcksvägen och Kolbäcksbron skulle vara kommunala vägar byggda ändå så att bron skulle tåla tyngre laster. Staten genom vägverket hade även färdigställt E12 från nuvarande E4 ner till Obbola och vidare ut till hamnen. Även Kolbäcksbron och indragningen av Klabbölevägen hade överklagats men dessa avslogs. Första prognosen var att vägpaketet skulle vara klart 1997 men så blev det inte och pengarna försvann.

Efter att alliansen tillträtt kom västra länken med i det som kallades närtidssatsningen som då skulle ha varit klart 2014 men planeringen tog sådan tid att nu ska det vara klart 2021. Första gången E4 skulle bort från västra Esplanaden var 1990 men då var inte alliansen beredd på den dragningen för Centerpartiet var mot dragningen och det var främst Börje Hörlund som minister som stoppade flyttningen och det vet vi väl för vi uppvaktade transportminister Matts Odell från oss som såg att vägen var viktig för Umeås utveckling och rådde oss att lämna den lösningen och den proppen gick ut när Maud Olofsson blev minister och sedan fick vi gasa på och i det omtaget byggdes E12 genom I20 skogen och där fanns inga problem men sedan har det tagit en djäkla massa år innan allt blev klart senast och alla överklagande var i stort sett borta förutom från de några som bodde på Umedalen.

Sedan har vägpaketet blivit flera miljarder dyrare än om det fått byggas i närheten av det som sas 1990. Där skillnaden inte var stor gentemot det som nu blir resultatet.

Nu återstår färdigbyggande av det som blev ringleden och att kommunen får köpa vägar för jag tror det var omkring 200 miljoner då det var en omöjlighet att bara lämna ett anslag till staten för vägarnas färdigställandet men även att ”ge bort Kolbäcksvägen och Kolbäcksbron och då äger staten den ringleden runt stan och kommunen det som är innanför ringen och då ska även kommunen drifta det som är innanför ringen och Trafikverket allt som har med ringen att göra.

I vägpaketet skulle det även finns resurser för att vidta åtgärder så det blev svårt att använda de kommunala vägarna för genomfart. E12 in mot stan försvinner och lika så E4 genom stan och det är först och främst dessa vägar görs om så det inte lämpar sig för genomfart utan blir lokalgator enligt den typen av standard och självklart blir miljözonen större. Jag väntar med spänning på vilja åtgärder som ska göras i det kommunala nätet så att trafiken blir så liten att miljön innanför ringen är godtagbara enligt de normer som finns. Jag hoppas även att man från staten står fast i den uppgörelse som fattades även om de som var med som tjänstemän inte längre är kvar i kommunen där även en del har lämnat jordelivet. Det är inte mer än någon politiker till i förutom jag själv som längre är med i politiken det är möjligen Sven-Olof Edvinsson och Marie-Louise Rönnmark. Jag tror det bra lyft för de som bor innanför ringen och mest för de i centra stan får en miljö som går att leva och bo i. Men jag tycker att man så fort som möjlig börjar planera bort en stor del av biltrafiken och främst den tunga som är bäst på att skita ner

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.