På lördag den 28 augusti blir det en glädjens dag för Nordisk Samarbete då den nya färjan Aurora Botnia gör sin jungfrutur. Vi har väntat länge eftersom pandemin ställde till det för varvet som byggt båten. Jag har varit med från första dagen när vi började aktiviteterna för en ny färja. Det var efter att trafiken som Rabbe Grönbloms färjebolag gått i konkurs som blev det direkta startskottet till en ny färja. Under resans gått där vi bildade ett bolag Umeå och Vasa som köpte upp konkursboet och sedan ordnade båtar som skulle gå till vi hade en ny färja på plats och den senaste färjan gjorde comeback på rutten Umeå och Vasa.
Många projekt men vi uppvaktade den finska regeringen som tog ett beslut att trafiken mellan Vasa och Umeå skulle säkras. Jag ska inte räkna upp alla olika projekt som vi från Kvarkenrådet deltog i och även städerna Umeå och Vasa som bilade ett gemensamt bolag som skulle bygga och äga färjan och ett gemensamt hamnbolag. Många turer även med EU som hade en positiv syn men det blev inget större EU projekt där vårt gemensamma hamnbolag inte fick Ten status i Finland. Visst har det varit jobbigt men Umeå och Vasa har hela tiden sagt och sett att vi kan inte vara utan förbindelse mellan våra kommuner. Nu är den då på plats världens nyaste och modernaste färja med nya drivmedel och ny teknik och det känns hur bra som helst att vi äntligen kom i mål. Färjan har också den isklass som behövs för Kvarkenområdet. En helt modern färja både för persontrafik och gods börjar trafiken på lördag med två dubbeltur från Vasa och en från Umeå.
Nu är därmed trafiken mellan Umeå och Vasa säkrad för lång tid och tack vare att Umeå och Vasa tog ansvaret att bygga färjan som kommer att vara till stor nytta inte enbart för våra kommuner utan egentligen för länet och hela Sverige. Det är dessa kommuner som tagit det ansvar som egentligen Finland och Sverige som nation skulle ha tagit. Nu kommer E12 att vara öppen året runt vilket är glädjande men tyvärr fick kommunerna ansvaret för E12 över Kvarken. Den enda smolket i bägaren är att inte staterna på ett bättre sätt bidragit. Staten är den som tjänar de stora pengarna på den moms som betalas för den handel som uppstår. En sak är dock helt klart för mig i alla fall och det är att vi tillsammans Umeå, Vasa har klarat av detta och på båda sidor kan vi pricka av vallöftet att ha en fungerande trafik över Kvarken med en båt som har den bästa miljömässiga utformandet som finns. Världens modernaste färja.
Senaste kommentarerna