Föreningen för byggnadsminneskultur har orsakat stora kostnader för företag och skattattebetalare

Föreningen har som princip av överkalga allt som ska göras i centrala Umeå. Tyvärr gav ju styrelsen för väven efter sig för deras överklagande då man riskarede att hamna i tidsnöd för att få det färdigt. De gick med på att stallet skulle vara kvar vilket de självklart inte hade beövt göra , men gjorde det för att projektet skulle vara klart i tid. Det kommer nu att kosta både kommunen och skattebetalarna stora belopp, ett hus om inte hade behöts sparas men som man gjorde för att hinna i tid. Tänk om den dom som kom förra vecka hade varit klart då hade det blivit billigar eför skattebetalran. För mig är det förvånade att folk handlar med företag som egentligen hotar sig fram då de har personer som jobbar i det privata näringslivet.

Jag som har aldrig trott att de hade rätt att överklaga eftersom PML och miljöbalken säger i vilka ärenden det finns överklagande rätt för vissa organisationer. I de fall dom snu behandlats har inte föreningen rätt att överklaga och det är märkligt att det då finns personer i organisationen som bord veta vilka regler som gäller. De har väl överklagat på pin kiv med förhoppning att man ska tröttna och därför stopa projektet. Men synd har det varit om Hotell Uman som fått vänta åpå oinvesteringsbeslut för sin hotellutbyggnad och då har även föerningen skadat kulturhuvudstadsåret eftersom det blir brist på hotellrum.

Det kan inte vara rimligt att skattebetalarna eeller företag ska stå kostnader för organisationer och enskillda personer som inte har överklaganderätt. Därför ander jag att de som förlorar den här typen av må¨l som är så klara enligt SVensk lagstiftning ska bli skadeståndsansvariga och jag hoppas verkligen att det blir en sådan lagändring som tar bort alla okynnesöverklagningar. Den här förening en har ju medlemmar som tyclks veta hur lagar ska tolkas och då är det ännu mer alvarligt.

Jag ska inte bli mer långradnig men ska tala om de domskäl som finns men tyvärr har jag problem med att kopiera och klista in dessa men det finns som allmän handling hos kommunen men jag måste ändå citera vad som sägs i domen när det gälelr hovrätten men det är lika i de andra fallen

Frågan har i Mark och överdomstolen uppkommit om Föreningen för byggnadsminneskultur i Umeå har klagagorätt enligt 13 kap 12 & i plan och bygglagen,.

Enligt 13 kapitlet 12 paragrafen PBL får en ideel förening eller person som avses i 116 kapitlet 13 & i i miljöbalen överklaga ett beslut att anta , ändra eller upphäva en detaljplan som kan antas medöra betydaqnde miljöpåverkan på grund av att planområdet kan antas medföra betydande miljöpåverkan på grund av att planområdet får tas i anspråk för verksamheter eller åtgärde som anges i 4 kapitlet 34 & i PBL

De verksamheter eller åtgärder som anges i 4 kapitlet 34 paragrafen är följande

1) Industriändamål

2) Ett köpcentrum , en parkeringsanläggning eller något annat projekt för sammanhållen bebyggelse

3) En skidbacke, skidlift eller linbaqna med tillhörande anläggningar

4) En hamn för fritidsbåtar

5) Ett hotell komplex eller fritidsby med tillhörande anläggningar utanför sammanhållen bebyggelse.

6) En permanent campingplats

7) En nöjespark

8) En djurpark

9) En spårväg

10) En tunnelbana

Mark och miljööverdomstolen konstaterar att även om föreningen är en sådan förening som avses i 16 kap 13 & i miljöbalken innbär det inte en oinskränkt rätt att överklaga beslut rörande antagande av detaljplanen.

Syftet med ifrågavarande detaljplan är att möjliggöra tillbyggnad på nuvarande hovrättsbyggnad inom fastigheten Läraren 1. Mark och miljööverdomstolen konstaterar att projektet inte utgör en sådan verksamhet eller åtgär som omfattas av4 kapitlet 34 paragafen i PBL. Det saknas därför rätt för före ningen att överklaga beslut om antagande av detaljplanen. Föreningens beslut ska därför avvisa.

Med denna bedömnig saknar Mark och miljööverdomstolen anledning att komma in på frågaqn om föreningen är en sådan förening som avses i 16 kapitlet & 13 i miljöbalken

Slut citat om domen för hovrätten. Besluten är lika lydande i andra fall där föreningen överklagat och gått vidare och fåttdom på. Visst ser man tydligt att föreningens målsättningar ärr att djävlas för det är som vi sagt hela tiden inte möjligt att de har rätt att överkjlaga. Nu kommer det flera fall men tyvärr kan det ta tid och jag hoppas innreligt att lägre rättinstanser ger samma tydliga besked som mark och miljöverdomstolen. Nu fattas det en lagstiftning som ger skadestånd till de som överklagar och så tydligt inte har rätt till det.

Det måste finnas ett ansvar för allt man gäör speciellt om det klart i lagen står att man inte har rätt att överklaga

15 kommentarer

  1. gammelvargen

    Skadeståndsansvar betyder i praktiken att ingen vågar överklaga ett bygglov hur tokigt det än är. Och oavsett om det avser en byggnad som uppenbart inte passar in i miljön. Detta gäller även rivning av byggnader med högt kulturhistoriskt värde. Du vet aldrig hur en domstol dömer i ärendet när det gäller din rätt att överklaga. Skadeståndsansvar kan bli dyrt för dig som medborgare eller förening eftersom efterföljande domstolsförhandling angående skadeståndsansvar, troligen kommer att bli högre än den ursprungliga skadestånds delen avseende försenat bygglov. Vem bedömer vad som är en rimlig nivå på ökade kostnader med hänvisning till förseningar. Och därmed skadeståndet ?

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Men man måste ta ansvar för sitt handlande. Tittar man på lagstiftningen som i dessa gfall står det ju klart och tydligt i lagen vilka som har rätt att överklaga. Tyvärr tig det väl för lång tid att komma fram till detta domslut som vi som sysslat med dessa frågor tycker har var givit. En lite fastighetsägare skulle ju lägga ner verksamheten att utveckla om det illkommer en massa kostnader

      • Lena Björndahl

        Du talar om ansvar – visst, med då ska tjänstemannaansvaret införas först och det ska vara tydligt både för politiker och tjänstemän vad det ska kosta dem enskilt att besluta fel – okey? 🙂

        • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

          För offentlig sektor finns ett ekonomiskt ansvar om man gör fel. Men för föreningar finns dete inga som helst krav på andvar, de kan genom överklagningar orsaka hur mycket skador som helst utan att betala för det. Gör en kommunen något som blir fel är man ersättningsskyldig

      • gammelvargen

        Problemet är att domstolen kan komma fram till att jag inte är sakägare i frågan eller inte berörd och därmed har jag inte rätt att överklaga.I Och därmed uppkommer ett skadeståndsärende i fallet då jag uppenbarligen inte var i min rätt att överklaga ärendet ifråga. Allt är inte och kommer inta att vara solklart inom juridiken.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det går inte att få upp och läsa en länk som du skrivit under en kommentar, så är det

  2. realist

    Du har rätt. Att kunna överklaga en gång – fine det är demokratiskt. Men nu drivs det i absurdum. Jag kommer själv att hamma i lite mer skugga på nga år. Men eftersom jag valt att bo centralt får jag ta det, då Umeå växer i befolkning och jag inser ju att miljömässigt kan vi inte bara växa geografiskt.

  3. Pingback: Är överklagandena en sjukdom eller ett symptom? | Mattias Larsson (c)

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Visst har de överklagat många ärenden då de inte har rätt. Jag trodde inte i min enfald att Mattias gillar sån eller så är han som vanligt en som jagar någon enstaka väljare på grund av de låga oppinionssiffrorna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.