Lägg inte skulden på Norrtåg för tågstrulet

Lägg inte skulden på Norrtåg för tågstrulet

Lägg inte skulden på Norrtåg för tågstrulet. Nu håller jag mig till det som rör Botniabanan Jag ska enkelt försöka förklara varför, men det är komplicerat med olika avtal. Tågen ägs inte av Norrtåg utan av ett bolag som heter AB Transitio. Uppgiften för bolaget är följande TRANSITIO. AB Transitio anskaffar, finansierar och förvaltar spårfordon åt sina ägare där landstinget är en. Syftet är främst att optimera ägarnas fordonskostnader samt säkerställa en hög kvalitet och kompetens inom områdena anskaffning, förvaltning och underhåll. Tågen hyrs sedan till operatören. De har ett ansvar för löpande underhåll.

Så till orsaken till strulet. Järnvägen ägs av staten via trafikverket som har ansvaret för att det finns en farbar järnväg. Tänk tanken att sedan den 1 januari och tills i går var det 14 älgar som påkördes och tågen måste in till verkstad för att lagas. Det tar sin tid och det blir brist på tåg.

Redan under min tid som kommunsstyrelseordförande var detta på dagordningen. Vi är alla överens att detta går att ordna och det är att Trafikverket sätter upp viltstängsel och pengar får man ta från drift och underhåll. Jag förstår inte att de inte tar sitt ansvar så tågen kan rulla. Men så mycket snö som nu är det lättare för älgarna att gå på järnvägen

Andra huvudanledningar är många hjulskador som har krävt många dagars avställning, en del bromsbekymmer där avisningskapaciteten har varit otillräcklig samt en del infrastrukturproblem med signalfel, andra blockerande tåg samt fastfrusna växlar. Verkstaden är öppen nattetid och avisning har skett där varje natt sedan början på december. Största delen av ansvaret för detta ligger utanför Norrtågs ansvar. Det är en blandning av ansvar operatören, trafikverket

Norrtåg arbetar intensivt tillsammans med operatören med att lösa de aktuella problemen med trafiken. Läget har varit ansträngt sedan Juldagen.

 
Totalt har 77 % av trafiken gått som planerat jämfört med cirka 95 % normalt och i normalfallet har det funnits bussersättning. På Botniabanan hänvisar operatören på en del turer till nästa avgång eftersom trafiken är tät och tågresan snabbare än en busstransport. Norrtåg har även ansvar för trafik norr om Botniabanan och de tågen används även på Botniabanan och går de sönder blir det kapacitetsbrist på tåg på Botniabanan
 
De fordon som används på Botniabanan (X62) fungerar normalt bra. Sedan leveransen 2012 har en stora förändringar genomförts av fordonsleverantören och fordonsproblemen de senaste vintrarna (2014-2017) har varit mycket begränsade. Denna vinter har det dock varit problem med fastfrusna bromsar främst beroende på kapacitetsbrist för avisning. Det kvarstående problemet med X62 är hjulen som fortsatt uppvisar kvalitetsbrister under vintertid där skador uppkommer, sannolikt beroende på de stora skillnaderna i temperaturer som hjulen utsätts för. Förbättringsarbetet pågår intensivt. Man ser ingen skillnad i vintertillgänglighet jämfört med t ex den fordonstyp Norrtåg hade som alternativ vid fordonsbeställningen 2009.      
 
Både Norrtåg och operatören kommer nu att utföra analyser av problemen de senaste veckorna och ta fram förslag på åtgärder för att förbättra läget, både på kort och lång sikt. Nu gäller det för trafikverket att ta sitt ansvar för när det gäller älgolyckor går det att åtgärda om man vill.

 

14 kommentarer

  1. Rolf Eriksson

    Tack för ett informativ blogginlägg!
    Man kan naturligtvis tycka att informationen borde ha funnits med i VK’s artikel. Men då hade väl inte blivit sådana rubriker!
    Rolf Eriksson
    Nordmaling

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det är tyvärr på det sättet man jobbar. Den här informationen borde faktiskt en tidning med utbildade journaliser ta fram

  2. Anderas Engberg

    Om nu inte tågen kan gå… varför inte sätta in ett resevtåg för? Finns inga! Staligt ägd kanske inte var så illa…
    Frågan är om det är skattepengar som dessa ”spöktåg som inte går” finansierar?
    Värsta av allt är att ingen blir ersättnings skyldig för detta fiasko!

    Enligt min mening borde man kunna ta rejält skadestånd av leverantören av tågen. Kravet borde vara att de ska klara en normal norrländs vinter, med minus grader!

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Men det finns inga reservtåg och ingen har råd att ha tåg som inte ska behövas. problemet är att se till att inga tåg i reserv behövs och jag har redovisat vilka åtgärder som behövs. Ingen operatör och ingen annan har råd med reservtåg som 14 älgar ställer till på 14 dagar. staten äger inga tåg för regionaltrafik och . Har du krav på ersättning av någon så skjuter bara kostnaderna i höjden utan på ett komplicerat system krävs att alla snackar med varandra för att lösa problemet. Jag har även sett att i vinter är det på många ställen där man helt ställt in trafiken för väglaget inte fungerat och på vissa ställen beror även det på vägverket och ibland på kommunerna, men ibland rår man inte på dåligt väder

  3. Ulf Stödberg

    Visst har du rätt på ett sätt men det är inte direkt snön eller vintern som är källan till problemen, de har funnits långt tidigare. Hela hösten har varit ovanligt problematisk till och med med Bottniabanan mått. Ska man bedriva trafik så måste man ju ta höjd för att saker går sönder. Kräver turlistan 4 tåg ser man till att ha extra tåg som kan sättas in eller att hyresavtalet är utformat så det tillåts. Resenärerna skulle gladeligen åka äldre inte lika snabba tåg bara de gick. De skattepengar man lagt ner på en icke fungerande järnväg gjort betydligt större nytta till att bygga ut E4:an dubbelfilig mellan Umeå-Sundsvall. Det hade kommit fler till nytta och ökat trafiksäkerheten. Det mest tragiska är att vi resenärer efter fem års strul fortfarande möts av total ignorans från politiker och tågoperatörer. Ingen tycks vilja ta ansvar och möjligheterna att faktiskt pendla har försämrats radikalt sen man drog ner på bussarna.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det har det funnits men inte tåg som går så fort. Godståg får inte det problem som har uppstått för deras lok kör på en älg och dessa stora lok ställer en älg till marginella problem för

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det är många och en del är tågen som de har , nu har vi lite Sj som numera handlar om persontrafiken enbart och godset ligger på andra bolag. Jag tycker däremot trafikverket som har ansvaret för rälsen och tekniken inte ser till att de gör rätt. Viltstängsel är nog det viktigaste problemet som de inte klarar av och då blir det operatörerna som får dra lasset för inte vägen nämligen spåret inte fungerar

  4. Bertil

    Ironiskt kan man säga problemen som finns är bra. Det skapar jobb. Omfördelar pengar från vinstmaximering till löner och
    Jobb. Detta så länge någon vill betala.

    Vad som är lustigt är att Älgar en vanlig vinter med snö ger sådana problem.
    Förmodligen är det som med vägar.
    När våren kommer då får våra högt uppsatta fnatt, då ska det byggas vägar överallt. Sen när vintern kommer då har man glömt att det verkliga underhållet med snöröjning isbekämpning kostar.

    Samma gäller nog ovanstående problem.
    När reklamen för denna bana visades så var det nog animerade filmer med gröna ängar blå himmel och och nån snö och älgar visades aldrig.
    Likt allt annat så handlar det om Fake News där problemen trängs undan och det problemfria och lätta versionen visas upp.
    Så ser vi allt mer av. Allt går allt snabbare
    Dator blev mobiltelefoner som alla går med. Vi blir allt mer individuella egoister Zombies som låter storföretag som är uppbyggda av ADHD folk Psykopater och där vi t.o.m. Nu även USA fått en President som beter sig som en 6-åring.

    Så Norrtåg är bara förnamnet på de allt mer stora problem som rå marknadsekonomi skapar.
    Det sorgeliga är att alla de problem som
    Rå kapitalism och egoism skapar leder till vår egen undergång.
    Men om det kan beskrivas i ett annat inlägg.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Att inte trafikverket åtgärdat de problem som finns med älgpåkörningar kan man inte skylla på marknasekonomin. Sätt upp mera älgstängsel

      • Bertil

        Skattepengar behövs till annat än älgstängsel. Skjut av fler älgar och låt älgarna själva finansiera sina Älgstängsel.
        Arbetslinjen bör gälla även de.

        Med den skattesänkarhysteri som varit så bör konsekvenserna synas och om det sker på järnvägen gör inte så mycket.
        Men när det sker genom att utförsäkra sjuka,arbetslösa, då är det fel väg skattepengar tar.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Där har du fel det är billiga åtgärder för att kollektivtrafiken ska fungera. Det är hopplöst om inte människorna kommer till jobb, sjukvård,utbildning med mera. Det blir billigare för skattebetalarna om tågen går i stället för står på en verkstad och repareras. Går järnvägen är ert bättre och säkrare för resenärerna. I detta fall är du helt ute och cyklar då det blir mer pengar i skatt om folk jobbar och billigare när miljön förbättras. Jag skulle kunna försvara älgstängsel på hur många sidor som helst och tar en. Tågen är säkrare än bilen som ger mycket olyckor både för människor och miljö

  5. Olle

    Sätt då ett godståg med personvagnar bakom så löser sig problemet?? Norge har inga problem trots de har sämre klimat ,jag har åkt tåg i Norge som går på högfjället .De har inte några förseningar men inte så flaschiga tåg heller men man kommer alltid fram i tid. Norrtåg är ju som nån form av hobbytåg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>