Klimathot och transporter m.m.

* Klimathotet
Koldioxidutsläppen är ett globalt problem och de ökar snabbare än väntat. 35 % snabbare även om det är svårt att veta innebörden av detta. I en artikel i dagen VK sägs att ’Biobränslen ett hot mot miljön’. Jag tillhör dom som känner mig grundlurad av dem som ser etanolen som lösning. Dagligen kommer det fram nya rön om dess risker och det allvarligaste är de skrupellösa avverkningarna av regnskog och framställning av palmolja. Jag är glad att vi inte krävde etanol vid upphandlingen av bussarna i Umeå.

* Kvarkenbro
Den frågan har blivit hetare den senaste tiden, vilket är glädjande och inte minst engagemanget från företagarna. I väntan på bron måste färjetrafiken moderniseras. Ett nytt företag har visat intresse för turen över kvarken. Vi hoppas att regeringen bidrar med pengar till upphandlingen och vi ska också vara med från regional nivå, vi har inte sagt nej till att vara med. Däremot är det min fasta övertygelse om att det behövs ett nytt färjeläge på finsk sida som skulle ge en bättre frekvens. Här har finländarna sin hemläxa att göra.

* Botniabanan
Slutförhandlingar sägs det men fan tror det. Det är många år sedan regeringen gav tillåtelse till dragningen men advokater har funnit överklagandesystemet som en lukrativ affär. Regering och riksdag fattar beslut om lagar och vet vilket syfte lagarna ska ha men detta ifrågasätts. Förseningarna av Botniabanan har blivit en dyr affär främst för miljön då mycket transporter görs på annat sätt. Alla som motarbetat Botniabanan är miljömarodörer.

* Badet centralt
Idag ligger stadsutvecklingsprojektet innehållande ett bad på dagordningen. Vi kommer inte att låsa oss i detaljer så nu får vi se vad marknaden går för och vilka idéer som kommer fram om vad kvarteret ska innehålla förutom bad. Däremot ska utvecklingsprojektet bidra till en exploatering som gör att badandet i bassäng blir så billigt som möjligt.

* Tränare sparkas
Det är ganska vanligt när det går tungt för en del lag och nu senast i Brynäs men även LN 91 har gjort så. Alla lag kan inte ligga först i serien men mediedreven bidrar till oroliga styrelser. Jag tycker att man ibland skyller på lite fel saker. Det är framförallt på isen eller på andra planer som matcherna avgörs och spelarna har det största ansvaret att det går dåligt.

En kommentar

  1. Rune Wästerby

    Nu har Holmlund tänkt till.
    Oron för klimathotet och koldioxidutsläppen dämpar han genom att kommunen övergår från etanolbränsle till diesel på bussarna!

    Att det finns etanolframställning ur majs i USA som inte ger någon koldioxidvinst p g a deras produktionssätt har inget att göra med att den sockerrörsetanol vi importerar från Brasilien sänker totala utsläppen till mindre än hälften.

    Att det sedan finns andra ännu bättre biobränslen på gång för framtiden som lätt skall komma ut i användarledet förutsätter att distributionen och marknaden är upparbetad och fossilbränslemonopolet brutet.

    Palmoljeodlingarna är ett problem i sig, men det är användningen av palmolja som är problemet med den, inte användningen av etanol.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.