Regionbildning, mer och hymn, samt bilåkande

Det pågår ett arbete med nya regionbildningar i Sverige där mera makt flyttas till politiken från tjänstemännen på länsstyrelserna och andra statliga myndigheter. Regionkommuner kommer det att heta och där ska sjukvården finnas med. Jag tillhör de som tror på en regionkommun för Norra Norrland med samma gränser som sjukvårdsregionen, det vill säga de fyra nordligaste länen. Det har varit tveksamheter från en del kommuner men jag tror att det går alldeles utmärkt.

Konsum Nord har genomfört en regionindelning med Västerbotten, Jämtland och Västernorrland men där Norrbotten saknas. Jag vet att det varit till fördel för konsumentkooperationen inte minst i Västernorrland och Jämtland. Jag är övertygad om att samma positiva effekter kommer att fås med en regionkommun med de arbetsuppgifter som skapas och med ett effektivare resursutnyttjande.

* Hymn eller jingel
Min och även Ågrens frågetecken om vi ska ha en stadshymn eller inte kanske håller på att räta ut sig. Igår vaknade man upp snabbt när man såg ordet hymn och inget visste. Idag tonas ordet hymn ner och det liknar en gingel för kulturhuvudstadsåret. Beskeden fanns i dagens tidning men även i gårdagens telefonsvarare.

* Bilåkandet
Åter har det bevisats att det är runt de stora städerna som man kör mest bil och bevisen kommer från VTI. Jag har hävdat detta i alla år då man vill ha kompensation för skattehöjningar som kommit för att minska bilåkandet. Då får de som förorenar mest, dvs. de som bor runt storstäderna kompensation för detta och kan fortsätta bo kvar och förorena medan andra får betala. I de flesta fall är det de som är välbeställda och bor bra i lågskattekommuner runt storstäderna. Jag tror inte politiken träffar rätt när det gäller åtgärder för en bättre miljö. Jag tog i går upp och jämförde en cykelbro med att kunna köpa 10 000 cyklar för samma summa.

* Ön
Jag blir otroligt besviken när det gäller kommentarer runt byggande på Ön som kommit från olika håll då man anser det så viktigt med en bro som ger korta vägar in till stan. Alla sådana lösningar sätter bilåkandet i främsta rummet och det var inte det som var meningen med att bygga centralt. Där ska gång och cykel men även kollektivtrafik vara viktiga och vi ska planera för att försvåra för bilisterna i stället för att underlätta. Ön ska bebyggas för ett långsiktigt och hållbart samhälle.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.