Inkonsekvent regeringspolitik, tillväxt och OPS-lösningar

* Regeringen är inkonsekvent på riktigt
Högerregeringen ska förbjuda fack och enskilda att teckna försäkringar som ger ersättningar över 75 % när man är sjukskriven en längre tid. Förbjudet är kanske fel ord men det är innebörden av det eftersom staten minskar sin ersättning i motsvarande grad. Däremot ska de som blivit sjukpensionärer kunna tjäna mer utan att ersättningen krymper enligt socialförsäkringsministern i dagens DN. Nu är inte jag avogt inställda till sjukpensionärer men de har fått sin sjukpension för att de ofta varit sjukskrivna länge och inte kan återgå till jobbet. De ska nu få jobba och få betalt men de som är sjukskrivna för att de inte kan jobba ska inte i förväg kunna försäkra sig. Tala om dubbla budskap.

* Tillväxten är viktig
Igår berörde jag att Umeå behöver en tillväxt av fler människor vilka behöver både nya bostäder och nya arbetsplatser. Att möjliggöra detta måste innebära att alla i våra förvaltningar ska se möjligheterna att komma fram innan man börjar söka hindren. Tyvärr är väl de signaler man får utifrån alltför vanligt att man känner ett motstånd mot de olika tänkta projekten. Detta syns också i diverse yttrande som kommer från andra håll. Det måste till en attitydförändring och en vilja att finna lösningar som möjliggör tillväxten. Det känns som att det sitter alltför mycket i väggarna att ha en avog inställning till utveckling, en utveckling som är avgörande om nya jobb ska skapas och gamla behållas.

* OPS lösningar
Det har varit signaler från regeringen att s.k. OPS lösningar ska kunna bidra till att lösa problem med vägar som inte blivit av. Idag ska vi träffa statens förhandlingsman och känna oss för om vi kan komma fram med vägpaketet som är ett hinder mot Umeås och även Volvos utveckling om det inte kommer tillstånd. Vägpaketet är också den enda åtgärd som gör att vi ska kunna klara luftkvalitetsnormen. Visst ökar trafikarbetet i Umeå om staden växer men det är ingen säkerhet att det ökar i landet eller globalt sett. Det beror på hur mycket bil de som flyttar hit körde innan. Bygger vi städer där det finns bra med kollektivtrafik eller ännu hellre goda möjligheter att cykla eller gå till jobbet/utbildning minskar de totala utsläppen vilket är Sveriges mål.

En kommentar

  1. Stefan Wallin

    Mornings Lennart! Varför ska det vara så svårt att styra över E4ans tunga trafik till Strombergs väg? Enkelt grepp, men det bor väl några rikingar på Silver och Guldvägen som överklagar i vanlig ordning trots att dom knappast berörs. Rondell i Ålidhemskorset och vid E4an norr är ju snabbfixat.Vägpaketet lär vi ju få vänta på! Agera nu och kom inte med nån svammlig bortförklaring./Mvh Stefan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.