Vad gör landstinget åt luftkvalitetsnormen?

I målsättningarna för landstinget sägs att man ska jobba för att bli det friskaste länet. Frågan blir om medel och målsättningar följs åt. Går man ut från landstinget ser man ett oändligt hav av parkeringar och det är säkert upp mot 2000 som finns i området. Jag vet inte exakt vad parkeringarna kostar men de är säkert billiga och kanske till och med gratis. Ska vi klara hälsan i Umeå, ska luften bli bättre då måste bilåkandet minska, samtidigt som gång och cykelåkandet, samt kollektivtrafikåkandet ökar.

En del av detta måste ske genom att arbeta med attityder. Många av dem som jobbar på universitetssjukhuset och universitetet skulle inte ha tillgång till parkering eller så borde parkeringarna bli dyrare. Det är säkert på gränsen till förmånsbeskattning. Självfallet är det vissa som inte har möjlighet att använda sig av kollektivtrafik, gå eller cykla och för dessa går det säkert att hitta ett system med tullstånd så det inte blir för dyrt för dem. En gång eller cykeltur på en halvtimme är också hälsosamt för både kropp och själ.

* Mer om luftkvalitet
Luftkvalitet är något som vi ska diskutera idag men det verkar vara en övertro på en gång och cykelbro över Bölesholmarna som den viktigaste lösningen på luftföroreningarna i centrum. Jag tror inte många skulle tjäna en meter om de ska till SkyCom arena med en ny bro. Gamla bron finns och den finns även för alla som ska till Tegs centralskola. Hur mycket bättre det blir att nå dragonens idrotts- och mässcentrum kan diskuteras.

Jag tror det finns mycket effektivare åtgärder för att få en bättre luft i centrum än en cykelbro vid Bölesholmarna. Det bor inte så mycket folk på tegssidan väster om gamla bron och inte heller så mycket västerut på stadssidan. Sedan kan en cykelbro vara viktig men av helt andra skäl än för att klara luftkvalitetsnormen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.