Sjuk regeringspolitik är dyr för kommunerna & lite om kollektivtrafik

På onsdag fattar riksdagen beslut om ett nytt sjukförsäkringssystem som högerregeringen lagt fram och som är tänkt att gälla från den 1 juni. Om förslaget går igenom, vilket är troligt, så kommer 10 000 svenskar som är sjukskrivna att tvingas söka socialbidrag.

Det är kommunernas fack, Sveriges kommuner och landsting (SKL), som tillsammans med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen räknat på det nya systemet som innebära att sjukpenningen sänks och hur det slår. Det är i och för sig ingen nyhet att kostnaderna kommer att öka för kommunerna då vi är många som påpekat det sedan tidigare när förslaget kom.

Dvs. att högerregeringen låter kommunerna betala skattesänkningarna för dom som har det bäst. Inte heller har man kompenserat detta i den regel som kallas finansieringsprincipen och som innebär att kommunerna ska vara skadeslösa på grund av regeringspolitiken. Inte oväntat så nekar socialministern till dessa konsekvenser men glömmer bort att de borgliga ledamöterna i SKL inte har mörkat att så är fallet. Regeringen hade ju kunnat slå SKL:s ordförande ett telefonsamtal.

I Umeå låtsas ingen av högeralliansens ledamöter heller om att regeringens politik på sjukförsäkringsområdet kommer att göra så att socialbidragen ökar. Hur mycket kostnadsökningen blir är en rysare. Regeringens förslag till riksdagen som ska antas på onsdag är ett sjukt förslag och inte bara på denna punkt.

* KOLLEKTIVTRAFIK
Dubbelt så många måste börja åka kollektivtrafik om vi ska klara miljömålen enligt Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS). Men då är det inte de som går eller cyklar som ska börja åka kollektivt utan de som åker bil eller flyg. För detta krävs enligt ITPS omfattande satsningar på kollektivtrafiken och främst på tågtrafiken. Den nuvarande regeringen vill trots detta dra ner på tågsatsningarna.

Vi har i Umeå en väl utbyggd kollektivtrafik däremot har det visat sig att gratis bussåkande bara överför gång- och cykeltrafikanterna till bussarna. Det behövs därför helt andra styrmodeller för att få folk att åka den redan idag billiga kollektivtrafiken. Däremot medan det på längre trafikintensiva sträckor behövs tåg som kan köra fort. ITPS studier visar sålunda på att Norrbotniabanan behövs.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.