Åsiktsmarknaden Almedalen och miljöfrågorna

Carin Jämtin har presenterat från rådslaget om klimatet att ska koldioxidutsläppen minska från trafiken måste kollektivtrafiken byggas ut. Det måste bli enklare och det har vi påpekat i rådslaget och vi har redan börjat med att få gemensamt systen inom Västerbotten. Självklart ska du kunna köpa biljett direkt från avresan till slutmålet även om bussarna går över kommun och länsgränser och att du byter mellan tåg och buss.

Det finns även med förslag om att arbetsgivaren skulle kunna betala för resor till och från jobbet utan att det blev beskattningsbart

Under åsiktsmarknaden i Almedalen har också förslagen haglat hit och dit. Jag har lite svårt att förstå att det går att skapa den typen av åsiktsmarknad där politiker, andra organisationer och inte minst media ställer upp.

För mig var det en självklarhet att centern skulle förkasta Jämtins förslag och hävda sitt eget förslag. Nu ser då jag flera likheter i förslagen trots allt. Centern vill slopa skatten på miljöbilar, jag förstår inte det då även miljöbilar släpper ut koldioxid även om bränslet är förnyelsebart

Inför valet ville centern sänka bensinskatten men i Almedalen vill hon höja skatten för klimatdåliga bilar

Vad kan vi göra lokalt blir frågan. Vi trimmar kollektivtrafiken men sänker inte priset för då kommer ökningen i kollektivtrafiken att komma från de som går eller cyklar och det vill vi inte och jag såg att Maud Olofsson också trodde på gång och cykel

Den viktigaste åtgärden är att bygga staden som är tätbefolkad och lätt att försörja med kollektivtrafik. Anläggningar som bad som man ska besöka från hela kommunen måste ligga centralt och bli lätt att nå. Byggandet som på ön ska ha hög exploatering och främst bra gång och cykel som man enkelt når centrum med.

Byggande i centrala lägen med både bostäder och arbetsplatser, Sandåkern och Öbacka är sådana exempel som blir lätt att nå. Däremot blir jag alltid förvånad över att miljöpartiet som säger sig vilja prioritera kollektivtrafiken vill smeta ut bostäderna så de blir omöjligt att kollektivtrafikförsörja.

Dessutom är jag helt övertygad om att det finns många förtätningsobjekt som vi ska finna vid översyn av översiktsplan. Vi måste också sluta att avsätta för mycket arbetsplatsparkeringar i de centrala delarna. Dessa parkeringar gynnar inte kollektivtrafiken, miljön eller handeln själv. De parkeringarna ska vara till för dem som saknar alternativ att ta sig till stan. Arbetsplatsparkeringarna på Sjukhuset och universitetet behöver inte vara så många för dit är det lätt att ta sig med cykel och kollektivtrafik. Arbetsplatsparkeringarna är också alldeles för billiga

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.