Umeås vägar
Vägdragningarna och pengarna till Umeås vägar är en lång historia sedan början av 1990-talet. Då var tanken att E4:an skulle gå via Kolbäcksvägen men vi ansåg att farter på 110km var för höga då stora åtgärder och intrång skulle krävas. Förslaget blev därför inte av och vi drog igång processen igen.
Då blev det ett nytt förslag på västlig dragning och flyttning av E12 till södra sidan älven som sedan också byggdes från rondellen på slätten ner till Holmsund. Kommunen skulle bygga en Kolbäcksbro som också blev byggd.
Indragningar av Klabbölevägen förbi Volvo, vägen från Volvo mot en framtida Europaväg över Röbäck, Kolbäcksbron och vägarna ner till Obbola överklagades men den socialdemokratiska regeringen avslog överklagande med hänvisning till bland annat att vägarna skulle komma till för att lösa Umeås problem.
När projektet skulle knytas ihop med de västra delarna fanns pengar och planerna var klara, men som vanligt kom det överklaganden och tyvärr hann inte Inez Uusman som minister avslå överklagandena. Besvären bifölls då med Björn Rosengren som statsråd och ansvarig för infrastrukturfrågorna. Sedan försvann också pengarna ur planerna.
Den socialdemokratiska regeringen började förhandla med vänstern och miljöpartiet om budgeten men de kom inte överens och v och mp var av oförklarliga skäl motståndare till att problemen med luften i Umeå skulle åtgärdas. Pengarna kom då att flyttas långt in i framtiden.
Under arbetet med vägarna har vi socialdemokrater, moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna stått för en gemensam uppfattning och nu är även centern med vilket är bra. Självklart är jag därför mycket glad om väginvesteringarna nu finns med i budgeten och skulle bli riktigt förbannad om den socialdemokratiska riksdagsgruppen skulle gå emot detta.
Vi är ju dessutom beredd att gå in med kommunala pengar för att lösa problemen. Vi socialdemokrater har dock ett problem om vi ska samarbeta med vänstern i framtiden och även med miljöpartiet för den delen då det kommer till väginvesteringar då är allergiska mot vägbyggen. Nya vägbyggen kommer att behövas också i framtiden och man bör undvika alltför nära samarbete om inte de helt ändrar uppfattning om investeringar i vägar.
* NYTT TÄNK OM JÄRNVÄGEN
Nya finansieringslösningar av järnvägar måste tas fram och man bör ta lärdom av Botniabananbolaget där bolaget lånar upp pengarna och sedan hyr ut järnvägen. Jag är helt övertygad om att detta sparar pengar då man kan undvika problemen med årliga anslag och dessutom får jobba med en ny kultur. Förvaltningskulturen som finns med ökade krav från vissa delar och andra enheter som bygger och betalar är sannolikt kostnadsdrivande. Man måste därför se över hela systemet och bör ta kontakt med dom som jobbat i Botniabananprojektet för att lära.
* BAYLAN HAR VAKNAT RÄTT
Jag tycker att Ibbe har rätt i sin kritik mot de nya hastighetsbegränsningarna. Vägverket lyssnade inte ett enda dugg på de synpunkter som kom från kommunerna och Region Västerbotten. Vi har i Västerbotten, över partigränserna, framfört flera av de saker Ibbe tar upp som t.ex. varierande hastighetsbegränsningar under dagen och i förhållande till väglaget då det finns nya digitala tavlor som möjliggör detta.
Senaste kommentarerna