Regeringen flyttar industrijobb från Sverige och banksektorn

Idag kommer bloggen lite senare än vanligt och det beror på att jag träffade representanter från metallklubben på Volvo Lastvagnar inför deras förhandlingar om de stora neddragningarna som ska ske. En del i detta beror självklart på den stora oro som finns på finansmarknaden men att det bara är monteringen i Umeå som ska drabbas på monteringssidan och att Gent får vara orörd torde ha att göra med helt andra saker. Själv tror jag transportstödet är en orsak.

Jag har även tidigare uttryckt oro angående monteringens vara i Umeå just på grund av att regeringen har dragit ner på transportstödet. En oro som förstärks varje gång monteringen berörs. Av den information som finns tillgänglig så kan man även konstatera att formen för transportstödet ligger helt på den svenska regeringen. Det är de som bär ansvaret för näringspolitiken. Och transportstödet är det bästa regionala stödet som finns då det utjämnar transportkostnaderna.

I Belgien finns det även andra former av stöd till bilindustrin vilket också säkerligen bidrar till att Volvo tittar på de totala kostnaderna för byggandet av lastbilar. Att den svenska regeringen inte är beredd att göra något åt den situation som sker inom fordonsindustrin riskerar att på sikt hota industrin i Sverige.

Det är ju inte alltför många år sedan monteringen av hytter flyttade från Göteborg till Umeå. Därför måste det ändå anses som rationellt att montera hytten färdigt där den tillverkas och den därefter målas för att sedan montera på chassiet. Blir det inte Belgien så kan Göteborg vara alternativet men oavsett så utarmas industrin i Norrland och transportstödet är än en gång boven.

Positivt är att vi har haft mycket bra kontakter med Volvo i Göteborg och den yttersta ledningen men hur mycket de styr om var produkterna ska tillverkas har jag ingen uppfattning om. Men det är väl som i en kommun att det finns krafter som drar åt olika håll.

Det enda riktiga beslutet som regeringen kan ta är att ta bort det tak som finns för transportstödet och att släppa på prestigen. Vi måste kunna föra en diskussion tillsammans om hur vi räddar den tunga fordonsindustrin i Sverige och där Umeå ingår som en del i detta. Men också att andra åtgärder kommer till för dom som blir arbetslösa.

* Staten bör låna ut direkt till kommunvärlden istället för att detta ska ske via banksystemet
När det gäller bankernas uppträdanden mot kommunerna så finns det mycket att fundera över. Jag vet att de svenska bankerna inte förlorat en enda krona på den offentliga sektorn och skulle man ha gjort det så är de ansvariga själva genom att lägga för låga anbud.

Just nu är det svårt för landets kommuner att få krediter trots att vi gör rätt för oss. Vart alla pengar har tagit vägen vet jag dock inte men det finns väl en risk att de pengar som riksbanken nu pumpar in i bankerna i form av garantier eller lån far till andra svarta hål i form av bonustillägg och annat. Detta istället för att ge krediter till dom som alltid gör rätt för sig.

Det är därför hög tid att fundera på om det inte vore bättre att Kommuninvest eller kommunerna själva fick låna av riksgälden istället för att pumpa in pengar i ett banksystem som är helt eller delvis korrupt.

2 kommentarer

  1. Andreas Johansson

    Har inte socialdemokrater lärt sig någonting genom åren? Borde man inte förstått att statsstöd till företag inte är någon bra lösning. Eller ska vi dra ut på problemen som i varvskrisen? Kanske är det inte långsiktigt hållbart att bygga lastbilar i Umeå? Kanske gör man det effektivare i Kina? Vi måste acceptera att världen förrändras Holmlund och hitta konkurrenskraft på andra sätt. De grundläggande problemen löser vi inte genom att vi skattebetalare ger Volvos aktieägare kapital.

  2. borgare

    Eftersom hela världen dribblar med liknande konstruktioner som transportstöden måste vi också se till att vår landsända drar nytta av det EU-stöd som många industrier i södra Europa drar nytta av. Att vara ”rättlärigt” tokliberala i detta gagnar ingen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.