Sverige behöver en fordonsindustri och åtgärder för de som blir arbetslösa

Sverige behöver en fordonsindustri
Idag var vi 6 kommuner som var inbjudna till näringsdepartementet och arbetsmarknadsdepartementet. Dessutom representanter från Volvo och fackiga representanter. Vi fick höra vad vi nog alla visste vilka pengar som finns i budget för arbetsmarknadspolitik, fordonsforskning och andra åtgärder och andra saker som presenterats om omfördelningar för innevarande år. Ur den synpunkten var det inga nyheter.

Däremot är det ett värde att få träffas på detta sätt och ge en redovisning hur det slår i den egna kommunen och redovisa vad vi tror behöver göras. Vi ska väl inte heller göra någon hemlighet att det ser besvärligare ut där personbilarna och underleverantörerna till dessa finns.

Vi har förutom Volvo här i Umeå haft en hel del varsel inom verkstadsindustrin och förstår att en del underleverantörer också kommer att tvingas säga upp folk då man är beroende av Volvo lastvagnar. I runda tal rör de sig nog omkring 800 personer inklusive de visstidsanställda som får gå vilket skulle vara 10% av tillverkningsindustrin och 3% av de privatanställda

Vi vill ha en samordnare som man instiftat på andra platser och det kommer nog och så behöver vi tillsätta någon arbetsgrupp från kommunen facken och företagen för att analysera snabbt vad vi bör göra. Vi måste se till att vi får kompetensutveckling, fler universitetsplatser kanske inom design och även, bristyrkesutbildningar då det kommer att finnas bristyrken i industrin framöver. Vi måste se hur både regionala fonden och sociala fonden ska kunna användas i detta och vi ska ha del av de medel som man ska omfördela. Bara det görs flexibelt så det inte blir samma stuprör som vanligt hos arbetsförmedlingen. Infrastrukturen behöver också byggas ut och Umeåprojektet måste igång så snabbt som möjligt

Självklart tog jag upp detta med transportstödets betydelse och jag kommer att tjata om detta till jag får se svart på vitt att vi inte får ge detta till alla hytter för EU, vilket är märkligt då andra länder som Belgien ger stöd och jag tror det var till nattskift och eller i andra typer av anställningsformer. Jag tror fortfarande att vi bestämmer detta här hemma och vi mötte samma sak tidigare tills vi fick den socialdemokratiska regeringen på andra tankar och då godkändes det även av Bryssel och jag ser inte vad som ska ha förändrats sedan om synen på stadsstöd

En kommentar

  1. j bergkvist

    Nu är du väl ändå ute och sluddrar om transportstödet igen… ? Transportstödet till vart? Emmaboda, Frövi eller Parteboda?

    Att producera hytter i obygden (Umeå) innebär lägre markpriser och lägre lönekostnader för företaget! Vilket torde innebära mer eller mindre likvärdiga villkor jämfört med företag ute i Europa!

    Jämför man sedan med Asien (Kina) blir det genast betydligt tyngre! I dag fiskar man torsk i Barents hav som därefter skeppas till Kina för att fileas och åter djupfrysas och därefter skeppas åter till frysdiskarna i Europas stormarknader! Denna resa över halva jordklotet blir billigare för konsumenten jämfört med att filea fisken i EU!

    Har DU tänkt tanken Lennart… att Volvohytterna tillverkas i Kina… f.d. BeGe hytter… i Umeå!

    Vi ska nog vara väldigt tacksamma att Volvo Lastvagnar inte har hittat ”Torskspåret” än!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.