Parkeringar, parkeringar och åter parkeringar

 

 
För några dagar var det reportage om att det kunde bli brist på parkeringar vid NUS när ombyggnader för resecentra och kollektivtrafiken görs. Det finns ingen del av Umeå kommun som är så välförsörjd med parkeringar som sjukhus och universitetsområdet. I stort sett alla bussar angör området med stor turtäthet så det är nog både billigare och bättre att- åka buss och de parkeringar som finns borde ha en prioritering för de som inte har möjlighet att åka kollektivt och för patienter som måste ta bil. Det behövs ett förändrat beteende när det gäller bilåkandet till området, men det är också alldeles för många parkeringar som används av folk som borde kunna gå eller cykla till jobbet Det finns olika styrmedel att tillgå och så är det även på andra ställen och det är avgifter.
 
Nu kommer parkeringsavgifter att tvingas höjas efter en dom  i regeringsrätten där gatuparkeringarna ska vara momsbelagda och förs kostnaden ut rakt av så är det 25 % höjningar som behövs. I centrala staden finns också alltför många parkeringar som används som arbetsplatsparkeringar och nog hade det varit bättre för centrums näringsliv om de platserna var till för kunderna för centrum är lätt att nå om man går, cyklar eller åker kollektivt. Åker fler kollektivt ger det mera intäkter och de pengarna kan användas till utökad trafik eller sänkta priser eller en kombination av båda

4 kommentarer

  1. Mats Edvardsson

    Jaa..Lennart, som gamla kavallerister får vi väl ta fram hästarna igen. Vissa avgasproblem, men i alla fall ett suveränt sätt att ta sig fram.

    Skämt åsidå, Umeå är inte så stor stad. Att promenera fungerar bra i en stad av denna storlek. Det tar ju inte mer än 20-30 minuter att gå, vart man än ska, och den motionen behöver vi alla.

    Hälsningar från en gammal K4-ing

    Mats Edvardsson

  2. TC

    Parkeringsbrist är ett stort problem i Umeå. Parkeringarna vid NUS är definitivt för få, o äventyrsbadet vid Vasaplan ska inte få några alls
    Med ett parkeringshus mellan Katolska kyrkan o Svingen nedanför Baltic-arena löses parkeringsbristen vid NUS
    Umeå är inte cykelvänlig stad, det som måste ordnas är en cykeltunnel där Kungsgatan möter Östra kyrkogatan plus 2 cykeltunnlar mellan universitetet o Svingen
    Diesellokalbussarna är inte miljövänliga, även om etanolbussar är ännu värre, så kommunen bör snarast skaffa trådbussar, som kombineras med biogasmotor, eller biogasbussar Biljetter max 10kr

  3. Arkitekten

    Alla har vi svagheter. Lennarts stora akilleshäl är föraktet för civiliserad stadsplanering. Byggnadsombudsmannen med begränsad bildning och förståelse
    kring planfrågor kommer tyvärr att stå Umeås medborgare dyrt i framtiden. Lennart får godkännt inom många andra områden. Men just detta med amatörmässiga tyckanden kring planfrågor kommer att få förödande konsekvenser. Donationer från byggmästare som hålls om ryggen saknar tyvärr både relevans och sans. Huvusaken ”att det byggs” verkar vara ledstjärnan för f.d. byggombudsmannen. Umeå måste protestera innan allt går förlorat.

  4. hans

    Kul att se att du förespråkar att åka kollektivt. Jag tycker att du tidigare har satt kollektivtrafiken på undantag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.