Välfärd kostar pengar

Vår välfärd finansieras via skatter, dvs. skolan, omsorgen, sjukvården, kulturen, fritidsverksamheten, trygghetsfrämjande åtgärder, gator och vägar, städning osv. Det är mycket som igår i välfärden. Sänks skatterna blir det mindre av det som ovan räknats upp. Vill folk ha mindre välfärd genom sänkta skatter så minskar också välfärden. Det är ett tydligt orsakssamband då sänkta skatter innebär att det saknas pengar till att betala välfärden.

Luftföroreningarna i Umeå
Igår fick kommunfullmäktige information om hur programmet mot luftföroreningar fortskrider. Vägpaketet är en av åtgärderna som gör att det kommer att bli bättre i de centrala delarna. Men det var också intressant att ta del av att högre hus höjer inversionstaket. Det innebär att om det byggs högre byggnader så höjs inversionstaket och det blir bättre miljö efter gatan då volymerna luft som blandas blir betydligt större. Tätare bebyggelse med bättre förutsättningar för kollektivtrafik ger också andra positiva miljöaspekter liksom en ny syn på parkeringar.

Det är fortfarande alldeles för många som kör bil till arbetsplatserna. Personer som skulle kunna använda andra färdmedel och då blir frågan hur den framtida parkeringsnormen ska se ut. Mycket talar för parkeringar såsom ”park and pay” och ”park and bike”. Parkeringsplatser bör i första hand vara avsedda för de som har ärenden till city och boende medan arbetsplatsparkeringarna får stå tillbaka. Här skulle man som t.ex. i Frankrike ge större byggrätter om man inte bygger parkeringar och att bussåkandet sponsras av förtagen.

Den viktigaste åtgärden är trots allt det egna beteendet. I Umeå är det nära till det mesta, både till jobb eller då man ska utföra ärenden. Om fler tog ansvar för miljön och valde att cykla eller gå skulle det bli avsevärda förbättringar för miljön. Och när inte det är möjligt genom att åka kollektivt. Det skulle ge betydande miljövinster.

Jag hoppas att Umeå kan bli föregångsstad när det gäller nya fordon och jag tror att eldrivna bussar kommer att bli lösningen. Det ger mindre ingrepp i stadsmiljön än spåtaxiprojektet som är dyrt, ger stora ingrepp i stadsmiljön och sträckningar som är svåra att förändra.

2 kommentarer

  1. Christer

    Sänkta skatter är alltid = sämre välfärd? För det första är våran offentliga sektor optimalt utnyttjad? Är den strukturerad så att vi får absolut max för våra pengar nu?

    Den verkliga frågan:
    För att Umeå ska få skatteinkomster behövs privata företag som genererar riktiga skattepengar. Satsa 110% på att göra Umeå så företagarvänligt som möjligt. Att vi får hit nya företag och ses som en företagarvänlig kommun det är DET som kommer att skapa skattepengar och välfärd för oss som bor här.

  2. Andreas Georgsson

    Börja med att tacka för vandringen på Tomtebo ikväll. Jag tycker att det är bra initativ att se vad vi kan göra för att minska bilåkandet i Umeå. Framförallt behövs översynen över busslinjerna mellan bostadsområden och arbetsplatser.

    Vi har väldigt bra bussförbindelse från Tomtebo in till centrum, som nyttjas flitigt, när vi inte väljer att cykla in till stan. Däremot så har jag tidigare arbetat på Ersboda vid gamla VF huset oh nu arbetar vi båda på öst Tegs industri område, båda är svåra att ta sig till med buss. Fina dagar går det att ta cykeln men annars blir det tyvärr bilen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.